TİB725 Kelâmî Düşüncenin Sistematik Gelişimi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB725
Ad Kelâmî Düşüncenin Sistematik Gelişimi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL ŞIK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

....Kelam ilminin oluşum devrini tamamlamasından itibaren, ehl-i sünnet ekolü, önemli temsilcileri ve modern dönem kelam anlayışlarını bilimsel bir metodla analiz yeteneği kazandırmak.

Dersin İçeriği

....Ehl-i sünnet ekolünün doğuşunu hazırlayan sebepler 2 Ebü’l-Hasan el-Eş’arî ve Eş’ariyye’nin ortaya çıkışı 3 Ebû Mansûr el-Mâtürîdî ve Mâtürîdîliğin doğuşu 4 Ehl-i sünnetin ortak prensipleri 5 Erken dönem (mütekaddimîn) Eş’arî kelâmcılar 6 Bâkıllânî, İbn Fûrek, Ebû İshak el-İsferâyînî, Abdülkahir el-Bağdâdî, Cüveynî, 7 Gazzâlî ve geç dönem (müteahhirîn) Eş’arî kelâmının başlangıcı 8 Felsefîleşmiş kelâm dönemi ve temsilcileri 9 Şehristânî, Fahreddin er-Râzî, Âmidî, Beyzâvî, Îcî, Teftâzânî, Cürcânî 10 Erken dönem (mütekaddimîn) Mâtürîdî kelâmı 11 Hakîm es-Semerkandî, Ebû Seleme es-Semerkandî, Ebü’l-Leys es-Semerkandî, Pezdevî 12 Geç dönem Mâtürîdî kelâmı ve temsilcileri: Ebü’l-Muîn en-Nesefî, Ömer en-Nesefî, Sâbûnî, İbn Hümâm, Hızır Bey, Ûşî 13 Yeni İlm-i kelâm dönemi 14 Günümüz kelâm düşüncesi

Dersin Ön Koşulu

Bir problemin çözümüne yönelik araştırma ve yorumlama kabiliyetinin geliştirilmesi Alan bilgisi edinimi Alanında bilimsel yeterlilik Analitik düşünme yeteneği kazanmak ve gerekli alt yapının sağlanması

Kaynaklar

Şerafeddin Gölcük, Kelâm Tarihi Bekir Topaloğlu, Kelâm’a Giriş Nadim Macit, Ehl-i sünnet Ekolünün Doğuşu Sönmez Kutlu (ed.), İmam Mâtürîdî ve Mâtürîdîlik M. Sait Özervarlı, Kelâmda Yenilik Arayışları

Notlar

Şerafeddin Gölcük, Kelâm Tarihi Bekir Topaloğlu, Kelâm’a Giriş Nadim Macit, Ehl-i sünnet Ekolünün Doğuşu Sönmez Kutlu (ed.), İmam Mâtürîdî ve Mâtürîdîlik M. Sait Özervarlı, Kelâmda Yenilik Arayışları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kelam ilmini konusu açısından, kelam disiplini içerisinde karşılaştırmalı bir bakış açısına sahip olur.;
ÖÇ02 Gelişim süreçlerini dikkate alarak kelam hakkındaki projelere katkılar sağlayabilir.;
ÖÇ03 Alanıyla ilgili arapça metinleri bilimsel bir bakış açısıyla inceleyebilir.;
ÖÇ04 Gelişim süreciyle ilgili edindiği bilgileri diğer branşlarla karşılaştırma imkanı bulur.;
ÖÇ05 Sünni kelamın önemli isimlerini tanıyarak İslam düşüncesinin dinamiklerini kavrayabilir.;
ÖÇ06 Gelişim süreciyle ilgili edindiği bilgileri yazılı olarak aktarma becerisi kazanır.;
ÖÇ07 Kelamın gelişim süreciyle ilgili bilimsel etkinliklere katılabilir.;
ÖÇ08 Kaynakları bilimsel kriterler çerçevesinde değerlendirebilir.;
ÖÇ09 İslam düşüncesinin gelişim ve modern dönemleriyle ilgili temel kaynakları tanır.;
ÖÇ10 Din-siyaset ilişkisi konusunda düşüncelerini geliştirebilir.;


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ehl-i sünnet ekolünün doğuşunu hazırlayan sebepler Konuyla ilgili makale okuması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Ebü’l-Hasan el-Eş’arî ve Eş’ariyye’nin ortaya çıkışı Eş'ari ve takipçilerini ele alma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Ebû Mansûr el-Mâtürîdî ve Mâtürîdîliğin doğuşu Maturidi ve takipçilerini tanıma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Ehl-i sünnetin ortak prensipleri Ehli Sünnet hakkında eleştirel düşünme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 Erken dönem (mütekaddimîn) Eş’arî kelâmcılar İlk Dönem kelamcılarını tespit Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Bâkıllânî, İbn Fûrek, Ebû İshak el-İsferâyînî, Abdülkahir el-Bağdâdî, Cüveynî, Eş'ari kelamcıları tanıma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Gazzâlî ve geç dönem (müteahhirîn) Eş’arî kelâmının başlangıcı Sonraki Dönem kelamcılarını tespit edebilme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
9 Felsefîleşmiş kelâm dönemi ve temsilcileri Felsefe-Kelam etkileşimini inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Şehristânî, Fahreddin er-Râzî, Âmidî, Beyzâvî, Îcî, Teftâzânî, Cürcânî Sonraki dönem Eş'ari Kelamcıları tespit Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Erken dönem (mütekaddimîn) Mâtürîdî kelâmı Erken dönem Matüridi Kelamcılatını tanıma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Hakîm es-Semerkandî, Ebû Seleme es-Semerkandî, Ebü’l-Leys es-Semerkandî, Pezdevî Maturidi Düşünürleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Geç dönem Mâtürîdî kelâmı ve temsilcileri: Ebü’l-Muîn en-Nesefî, Ömer en-Nesefî, Sâbûnî, İbn Hümâm, Hızır Bey, Ûşî Sonraki dönem Maturidi Alimleri tanıma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Yeni İlm-i kelâm dönemi Son dönem kelam tartışmalarını inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Günümüz kelâm düşüncesi Günümüz kelam problemlerini tespit etme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 01:19