TUR716 Türkçe Eğitiminde Program Geliştirme ve Türkçe Dersi Öğretim Programları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TUR716
Ad Türkçe Eğitiminde Program Geliştirme ve Türkçe Dersi Öğretim Programları
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Öğretim programını ve ögelerini kavrama, Türkçe dersi öğretim programlarının tarihsel süreç içindeki değişimini ve programların niteliklerini kavrama, Türkçe dersi öğretim programlarını tüm ögeleri açısından değerlendirme.

Dersin İçeriği

Öğretim programı kavramı ve program ögeleri, program geliştirmenin temelleri, 1924'ten günümüze Türkçe dersine yönelik program geliştirme çalışmaları ve öğretim programlarının özellikleri, Türkçe dersi öğretim programlarının değerlendirilmesi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Akyol, H. (2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık Demirel, Ö. (2005). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı ve kılavuzu. Ankara: MEB Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2018). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. Oliva, P. F. (2005). Developing The Curriculum (6. Edition), Newyork: Pearson Education. Ornstein, A.C., Behar Horenstein, L.S., Pajak, E.F. (2003). Contemporary Issues in Curriculum. (Third edition). Boston: Allyn & Bacon, Pearson Education, Inc. Şeker, H. (2014). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Yıldız, C. , Okur, A., Arı, G., Yılmaz, Y. (2006). Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Notlar

Akyol, H. (2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık Demirel, Ö. (2005). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı ve kılavuzu. Ankara: MEB Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2018). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. Oliva, P. F. (2005). Developing The Curriculum (6. Edition), Newyork: Pearson Education. Ornstein, A.C., Behar Horenstein, L.S., Pajak, E.F. (2003). Contemporary Issues in Curriculum. (Third edition). Boston: Allyn & Bacon, Pearson Education, Inc. Şeker, H. (2014). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Yıldız, C. , Okur, A., Arı, G., Yılmaz, Y. (2006). Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Program geliştirmenin temellerini anlar.
ÖÇ02 Program kavramını ve ögelerini kavrar.
ÖÇ03 1924 Yılı Türkçe Dersi Öğretim Programını değerlendirir.
ÖÇ04 1929 Orta Mektep Türkçe Programını değerlendirir.
ÖÇ05 1938 Orta Mektep Türkçe Programını değerlendirir.
ÖÇ06 1949 ve 1962 Ortaokul Türkçe Programlarını değerlendirir.
ÖÇ07 1981 Temel Eğitim Okulları Türkçe Eğitim Programını değerlendirir.
ÖÇ08 2006 Türkçe Dersi Öğretim Programını değerlendirir.
ÖÇ09 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programını değerlendirir.
ÖÇ10 2017 Türkçe Dersi Öğretim Programını değerlendirir.
ÖÇ11 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programını değerlendirir.
ÖÇ12 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programını değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Eğitim, öğretim ve ders programı kavramları ile program ögeleri İlgili kaynakların belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
2 Türkçe dersi öğretim programlarının tarihsel süreç içindeki değişimi İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Türkçe dersi öğretim programlarının tarihsel süreç içindeki değişimi II İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Yapılandırmacılığa dayanan 2006 Türkçe dersi öğretim programını temel felsefe, temel beceriler, amaç ve kazanımlar açısından değerlendirme 2006 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
5 2006 Türkçe dersi öğretim programını etkinlikler ve öğrenme-öğretme süreci açısından değerlendirme 2006 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 2006 Türkçe dersi öğretim programını ölçme-değerlendirme açısından değerlendirme 2006 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
7 2015 Türkçe dersi öğretim programını değerlendirme 2015 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 2017 Türkçe dersi öğretim programını değerlendirme 2017 Türkçe dersi öğretim programının araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 2018 Türkçe dersi öğretim programını değerlendirme 2018 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 2019 Türkçe dersi öğretim programını amaç ve kazanımlar açısından değerlendirme 2019 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
12 2019 Türkçe dersi öğretim programını öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme açısından değerlendirme 2019 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
13 2019 Türkçe dersi öğretim programını yetkinlikler açısından değerlendirme 2019 Türkçe dersi öğretim programının yetkinlikler açısından incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
14 2019 Türkçe dersi öğretim programını değerler açısından değerlendirme 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programının değerler açısından incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Güncel program ile ilgili makale değerlendirmesi Güncel program ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.11.2022 10:17