Genel Bilgi
Kod | TUR716 |
Ad | Türkçe Eğitiminde Program Geliştirme ve Türkçe Dersi Öğretim Programları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğretim programını ve ögelerini kavrama, Türkçe dersi öğretim programlarının tarihsel süreç içindeki değişimini ve programların niteliklerini kavrama, Türkçe dersi öğretim programlarını tüm ögeleri açısından değerlendirme.
Dersin İçeriği
Öğretim programı kavramı ve program ögeleri, program geliştirmenin temelleri, 1924'ten günümüze Türkçe dersine yönelik program geliştirme çalışmaları ve öğretim programlarının özellikleri, Türkçe dersi öğretim programlarının değerlendirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Akyol, H. (2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık Demirel, Ö. (2005). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı ve kılavuzu. Ankara: MEB Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2018). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. Oliva, P. F. (2005). Developing The Curriculum (6. Edition), Newyork: Pearson Education. Ornstein, A.C., Behar Horenstein, L.S., Pajak, E.F. (2003). Contemporary Issues in Curriculum. (Third edition). Boston: Allyn & Bacon, Pearson Education, Inc. Şeker, H. (2014). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Yıldız, C. , Okur, A., Arı, G., Yılmaz, Y. (2006). Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Notlar
Akyol, H. (2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık Demirel, Ö. (2005). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı ve kılavuzu. Ankara: MEB Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2018). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. Oliva, P. F. (2005). Developing The Curriculum (6. Edition), Newyork: Pearson Education. Ornstein, A.C., Behar Horenstein, L.S., Pajak, E.F. (2003). Contemporary Issues in Curriculum. (Third edition). Boston: Allyn & Bacon, Pearson Education, Inc. Şeker, H. (2014). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Yıldız, C. , Okur, A., Arı, G., Yılmaz, Y. (2006). Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Program geliştirmenin temellerini anlar. |
ÖÇ02 | Program kavramını ve ögelerini kavrar. |
ÖÇ03 | 1924 Yılı Türkçe Dersi Öğretim Programını değerlendirir. |
ÖÇ04 | 1929 Orta Mektep Türkçe Programını değerlendirir. |
ÖÇ05 | 1938 Orta Mektep Türkçe Programını değerlendirir. |
ÖÇ06 | 1949 ve 1962 Ortaokul Türkçe Programlarını değerlendirir. |
ÖÇ07 | 1981 Temel Eğitim Okulları Türkçe Eğitim Programını değerlendirir. |
ÖÇ08 | 2006 Türkçe Dersi Öğretim Programını değerlendirir. |
ÖÇ09 | 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programını değerlendirir. |
ÖÇ10 | 2017 Türkçe Dersi Öğretim Programını değerlendirir. |
ÖÇ11 | 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programını değerlendirir. |
ÖÇ12 | 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programını değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eğitim, öğretim ve ders programı kavramları ile program ögeleri | İlgili kaynakların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Türkçe dersi öğretim programlarının tarihsel süreç içindeki değişimi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Türkçe dersi öğretim programlarının tarihsel süreç içindeki değişimi II | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yapılandırmacılığa dayanan 2006 Türkçe dersi öğretim programını temel felsefe, temel beceriler, amaç ve kazanımlar açısından değerlendirme | 2006 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | 2006 Türkçe dersi öğretim programını etkinlikler ve öğrenme-öğretme süreci açısından değerlendirme | 2006 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | 2006 Türkçe dersi öğretim programını ölçme-değerlendirme açısından değerlendirme | 2006 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | 2015 Türkçe dersi öğretim programını değerlendirme | 2015 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | 2017 Türkçe dersi öğretim programını değerlendirme | 2017 Türkçe dersi öğretim programının araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | 2018 Türkçe dersi öğretim programını değerlendirme | 2018 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | 2019 Türkçe dersi öğretim programını amaç ve kazanımlar açısından değerlendirme | 2019 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
12 | 2019 Türkçe dersi öğretim programını öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme açısından değerlendirme | 2019 Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
13 | 2019 Türkçe dersi öğretim programını yetkinlikler açısından değerlendirme | 2019 Türkçe dersi öğretim programının yetkinlikler açısından incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
14 | 2019 Türkçe dersi öğretim programını değerler açısından değerlendirme | 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programının değerler açısından incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Güncel program ile ilgili makale değerlendirmesi | Güncel program ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |