Genel Bilgi
Kod | ABL544 |
Ad | Adli Bilimlerde Genel Farmakoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YUSUF KARATAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Adli bilimlere yönelik insan vücudunda ilaç etkisinin temel özellikleri, biyolojik membranlardan geçişi, vücutta dağılımı, metaboliması, atılımı, doz-konsatrasyon-etki ilişkisi, ilaçların etki mekanizmaları ilaç-reseptör ilişkisi, ilaçların arasında etkileşmeler,etkisini değiştiren faktörler, farmakogenetik ve akut ilaç zehirlenmelerini tedavisinde genel ilkelerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Adli bilimlere yönelik insan vücudunda ilaç etkisinin temel özellikleri, biyolojik membranlardan geçişi, vücutta dağılımı, metaboliması, atılımı, doz-konsatrasyon-etki ilişkisi, ilaçların etki mekanizmaları ilaç-reseptör ilişkisi, ilaçların arasında etkileşmeler,etkisini değiştiren faktörler, farmakogenetik ve akut ilaç zehirlenmelerini tedavisinde genel ilkeleri içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farmakoloji ve ilaç etkisinin temel özelliklerini tanımlar |
ÖÇ02 | İlaçların biyolojik dokulardan geçiş mekanizmalarını bilir. |
ÖÇ03 | İlaçların dokulara nasıl dağıldığını açıklayabilir. |
ÖÇ04 | İlaçların nasıl metabolize edildiği ve bu sıradaki reaksiyonların önemini açıklar. |
ÖÇ05 | İlaçların vücuttan atılım mekanizmalarını bilir. |
ÖÇ06 | İlaçların Etki Mekanizması, hücrelerdeki fonksiyonel moleküller düzeyinde ilaç etkisini öğretir. |
ÖÇ07 | İnsanlarda enteral ve parenteral olarak ilaçların uygulanma şekillerinin nasıl yapıldığını açıklar |
ÖÇ08 | İlaçların insan vücudundaki zararlı etkilerini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanında güncel kavramları tanır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanları arasındaki ilişkileri kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini kavrar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanına yönelik yapılan çalışmalarda sıklıkla kullanılan istatistiki yöntemleri tanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların çözümünde kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekip çalışmasına katılarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alana özgü ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları, bilimsel toplantıları takip eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve çalışmaları farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli Bilimler alanındaki güncel gelişmeleri, bilgileri ve uygulamaları toplum yararına kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Farmakolojiye giriş | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | İlaç etkisinin temel özellikleri | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | |
3 | İlaçların biyolojik membranlardan geçişi ve absorbsiyon olayı | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | |
4 | İlaçların uygulama yolları | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | |
5 | İlaçların dağılımı | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | |
6 | İlaçların metabolizması | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | |
7 | İlaçların itrahı ve eliminasyon kinetiği | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | |
8 | Ara Sınav | yazılı sınav, ödev, performans değerlendirmesi | |
9 | Doz-konsantrasyon-etki ilişkisi | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | |
10 | İlaçların etki mekanizmaları | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | |
11 | Reseptörler ve ilaç-reseptör ilişkisi | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | |
12 | İlaçlar arasındaki farmakokinetik etkileşmeler | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | |
13 | İlaçlar arasındaki farmakodinamik etkileşmeler | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | |
14 | İlaçların etkisini değiştiren faktörler | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | |
15 | İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve terapötik indeks | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazılı sınav, ödev, performans değerlendirmesi | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazılı sınav, ödev, performans değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |