BB0072 Sebzelerde Dayanıklılık Islahı

6 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BB0072
Ad Sebzelerde Dayanıklılık Islahı
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Bekir Bülent ARPACI


Dersin Amacı / Hedefi

Bitki hastalıkları, verimi sınırlayan önemli bir faktördür. Hastalıklar ekim nöbeti, toprak işleme yöntemleri gibi kültürel uygulamalar ve kimyasal uygulamalar ile bir yere kadar kontrol edilebilir. Hastalık ve zararlılar ile mücadelede en etkin basit yöntem hastalığa dayanıklı çeşitler kullanmaktır. Hastalık direncine sahip bitki çeşitlerine sürekli bir talep vardır. Patojen popülasyonları çeşitli faktörler nedeni ile sürekli değiştiğinden ıslah süreci her zaman dinamiktir. Verim ve kalite gibi özellikler bakımından geliştirilen çeşitler hastalık ve zararlı dayanımı taşımayabilir. Bu nedenle bitkilerde dayanıklılık ıslahı devam eden bir süreçtir. Bitkilerde hastalıklara dayanımın moleküler temelleri üzerinde önemli ilerlemeler kaydedilmiştir. Markör teknikleri ve yeni nesil dizileme teknolojileri bu ilerlemeler arasında yer almaktadır. Bu teknikler klasik ıslah metotlarının hızlanmasına ve etkinliğinin artmasına yardımcı olmaktadır. Bu ders kapsamında hastalıkların bitkide oluşturduğu direnç mekanizmaları, bu mekanizmaların fizyolojik ve moleküler olarak ıslahta kullanımı ve ıslah metodları yer almaktadır. Temel ve uygulamalı bilimsel yaklaşımlar ile hastalıklara dayanıklı bitkilerin geliştirilmesi ve etkin bir şekilde kullanımına odaklanılacaktır.

Dersin İçeriği

Dayanıklılık mekanizması, dayanıklılık türleri, tolerans genetik dayanıklılık kaynakları, yatay ve dikey dayanıklılık, fizyolojik, gen için gen hipotezi, genetik varyasyon, gen piramitlemesi, dayanıklılığın genetik temellerii, bitki-patojen etkileşimi, dayanıklılık ıslahı stratejileri, hastalığa dayanıklılık metodları(bulk, pedigri, geriye melez), moleküler ve klasik test yöntemleri

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Durability of Disease Resistance Springer Netherlands N. G. Hogenboom (auth.), Th. Jacobs, J. E. Parlevliet (eds.) Disease Resistance in Crop Plants: Molecular, Genetic and Genomic Perspectives Springer International Publishing Shabir Hussain Wani Mechanisms of Resistance to Plant Diseases Springer Netherlands R. S. S. Fraser (auth.), A. J. Slusarenko, R. S. S. Fraser, L. C. van Loon (eds.)

Notlar

UPOV, IPGRI deskriptörleri TTSMM formları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sebzelerde biyotik streslere dayanıklılığın genetik mekanizmasını anlar
ÖÇ02 Sebzelerde önemli hastalık ve zararlılara dayanıklı genotipleri ayırt eder
ÖÇ03 Sebzelerde biyotik streslere dayanıklılık kaynaklarını ve ıslah metodlarını öğrenir
ÖÇ04 Sebzelerde önemli hastalık ve zararlıları bilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirebilir 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturur 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirir, araştırma sürecini tasarlayabilir, sorumluluk alarak çözüm üretebilir ve elde edilen sonuçları değerlendirebilir ve savunur 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapar
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanabilir ve kendini sürekli yeniler
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilir, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetler ve yorumlar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir, açıklayabilir, başkalarına aktarır, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceler 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Genetiğin temelleri Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Bitki Islah metodları Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap
3 Kantitatif genetik Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
4 Populasyon genetiği Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
5 Bitki ıslahında biyoteknolojinin kullanılması Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Tartışma
6 Hastalıklara dayanıklılığın genetik temelleri Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
7 Ara sınav Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
8 Konukçu - Patojen Etkileşimlerinde dayanıklılık Genleri ve Sinyallerinin Algılanması ve İletimi Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Tartışma
9 Populasyonlarda dayanıklılık Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Tartışma
10 Aşırı duyarlılık Temelli dayanıklılık Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap
11 Kantitatif dayanıklılık Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma
12 Sistemik uyartılmış dayanıklılık Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Tartışma
13 Dayanıklıkta Gen Piramitleme Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap
14 Sebzelerde genetik kaynaklar ve çeşit tescili Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma
15 Virüs dayanım örneği: Biber Patates Y Virüsü Modeli Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar Öğretim Yöntemleri:
Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma
16 Hastalıkların kontrolünde transgenik yaklaşımlar Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap
17 Yıl Sonu Sınavı Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.11.2022 07:57