Genel Bilgi
Kod | BK0059 |
Ad | Nematodların Biyoçeşitliliği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ece Börteçine KASAPOĞLU ULUDAMAR |
Dersin Amacı / Hedefi
Bitki paraziti ve serbest yaşayan nematodların biyoçeşitliliği hakkında bilgiler verilip, yapılan çalışmalar hakkında derste tartışma yapılacaktır.
Dersin İçeriği
Tarımsal üretimde nematodlar hem bitki parazitleri hem de serbest yaşayan nematodlar bir arada bulunmaktadır. Bitki paraziti nematodlar bitkilere zarar verirken serbest yaşayanların toprakta ve bitkiler üzerinde olumlu etkileri bulunmaktadır. Hem bitki paraziti faunasında hem de serbest yaşayan faunada nematod topluluklarının çeşitliliği bölgelerde farklılıklar göstermektedir. Bu nedenle ders kapsamında doğada nematodların önemi, nematodların besin zincirindeki yeri, nematodların tür çeşitliliği ve toprak ilişkileri, bioindicator olarak nematodlar ve dünyadaki, Türkiye'deki bitki paraziti ve saprofit nematodların biyoçeşitliliği, insan ve hayvan paraziti nematodlar ve trofik gruplarda nematodlar hakkında bilgiler verilecektir.
Dersin Ön Koşulu
yoktur
Kaynaklar
Nematodes as Enviromental indicators M. J. Wilson, T. Kakouli-Duarte adlı kitaptan ders işlenmektedir.
Notlar
Nematodes as Enviromental indicators M. J. Wilson, T. Kakouli-Duarte
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nematodların ekosistemdeki yeri hakkında bilgiler verilecektir. |
ÖÇ02 | Nematodlar arasındaki yaşama şekillerine göre deniz, karada olanların yaşama şekilleri ve çeşitliliği ile ilgili bilgiler verilecektir. |
ÖÇ03 | Nematod topluluklarının analizi için kullanılabilecek genel topluluk indeksleri. |
ÖÇ04 | Nematodların farklı grupların beslenme şekilleri, ekosistemdeki yaşayışları hakkında bilgiler verilecektir. |
ÖÇ05 | Nematodlarda kullanılan genel indeksler ile ilgili yayınlar incelenecektir. |
ÖÇ06 | Bioindicator olarak nematodlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir | 1 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir | 1 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma ile ilgili temel ve kavram bilgilerini sentezleyerek lisans eğitimi süresince edindiği mesleki yeterlilikler çerçevesinde, uzmanlaşmak istediği bilim dalına yönelik kendini geliştirme becerisi kazanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlaşmak istediği alanda yurtiçi ve yurtdışı süreli yayınları izleyebilir ve yorumlama yetisi kazanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elde ettiği bilimsel araştırma sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilir ve bunlardan bilimsel yayınlar üreterek sunabilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çevre/halk sağlığı ve tarımsal üretim ile ilişkili olarak biyogüvenlik konularında aldığı bilgileri uygulayabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma ve alanı ile ilgili güncel kaynaklara ulaşır ve sorunların çözümü için bunları kullanma yetisi kazanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Laboratuvar kullanım yöntem ve tekniklerini kullanma becerilerini geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki koruma alanındatoplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel olarak doğadaki biyoçeşitliliğin tanımı | Dersle ilgili sunum ve yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Bireysel Çalışma |
2 | Doğada nematodların önemi | Dersle ilgili sunum ve yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
3 | Nematodların Besin Zincirindeki Yeri | Dersle ilgili sunum ve yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Serbest yaşayan nematod grupları | Dersle ilgili sunum ve yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Doğadaki K ve R stratejileri ve bu gruba giren canlılar | Dersle ilgili sunum ve yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Doğadaki K ve R stratejileri ve bu gruba giren canlılar | Dersle ilgili sunum ve yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Tartışma |
7 | Beslenmelerine göre ve doğadaki yerlerine göre nematodların farkları | Dersle ilgili sunum ve yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
|
9 | Nematodlarda biyoçeşitliliğin Ölçütleri | Dersle ilgili sunum ve yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Nematodlarda biyoçeşitliliğin Ölçütleri | Dersle ilgili sunum ve yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Nematod tür çeşitliliği ve toprak özellikleri | Dersle ilgili sunum ve yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Biyoindikatör olarak nematodlar | Dersle ilgili sunum ve yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | İnsan paraziti ve hayvan paraziti nematodlar | Dersle ilgili sunum ve yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Trofik gruplarda nematodlar | Dersle ilgili sunum ve yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Nematoloji hakkında genel sorular | Dersle ilgili sunum ve yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | yıl sonu sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
|
17 | yıl sonu sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |