Genel Bilgi
Kod | BT553 |
Ad | Transgenik Bitkilerde ve Üretim Materyallerinde Genetiği Değişitirilmiş Organizmaların Analizi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUKADDES KAYIM |
Dersin Amacı / Hedefi
Dünyada genetiği değiştirilmiş bitki üretim teknikleri ve içerikleri hakkında bilgi vermek. Bu tip bitkilerin ve üretim materyallerinin analizini öğretmektir.
Dersin İçeriği
Trangenik bitki üretim metotları detaylı olarak anlatılacaktır. Ticari transgenik ürünlerin özelliklerinden bahsedilecek ve analiz yöntemleri detaylı olarak anlatılacak ve uygulamalı olarak gösterilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Principles of Gene manipulation (R.W. Old and S.B. Primrose, 1992) Technology transfer of plant biotechnology (Petter M. Gresshoff, NewYork, 1994), Transgenic plants research (Keith Lindsey 1997)
Notlar
Yayınlanmış makalelerden örnekler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Genetiği değiştirilmiş organizmalar hakkında genel bilgi edinir. Gen transferi tekniklerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Transgenik bitkilerin tarımda kullanımı hakkında bilgi edinir |
ÖÇ03 | Transgenik bitkilerin çevreye olabilecek olumlu ve olumsuz etkileri konusunda fikir oluşturur |
ÖÇ04 | Transgenik bitkilerin analizinde moleküler, histokimyasal ve doku kültürü analizlerini öğrenir. |
ÖÇ05 | Dünyada ve Türk standartları enstitüsünde GDO analizinde hangi yöntemleri ve genleri kulladığını öğrenir |
ÖÇ06 | Transgenik bitki üretiminde kullanılan vektörler ve bu vektörlerin GDO analizinde nasıl kullanıldığını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genetik transformasyona giriş | Önerilen Kaynaklar ve Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Agrobacterium aracılığı ile gen transferinin temel prensipleri | Önerilen Kaynaklar ve Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Bitki doku ve Protoplastlarına gen aktarımı | Önerilen Kaynaklar ve Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Bakteriyel ve vektör plazmidler | Önerilen Kaynaklar ve Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Gen klonlama | Önerilen Kaynaklar ve Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Marker genlerin özellikleri | Önerilen Kaynaklar ve Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Kanamisin ve Higromisin antibiyotiklerin analizi | Önerilen Kaynaklar ve Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Yazılı Yıl Sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Bakteriyel ve viral Promotör genler | Önerilen Kaynaklar ve Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Karnabahar Mozaik virüsü 35 S promotör | Önerilen Kaynaklar ve Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
11 | Southern blot ile GDO gen kopya sayılarının saptanması | Önerilen Kaynaklar ve Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Türk standartları Enstitüsünün kullandığı GDO analiz genleri | Önerilen Kaynaklar ve Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Bakterilere karşı kullanılmış dayanıklılık genleri | Önerilen Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Funguslara karşı dayanıklık genler nedir | Önerilen Kaynaklar ve Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yeşil floresan genlerin analizi | Önerilen Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Yıl Sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Yıl Sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,40 | ||
AKTS | 6 AKTS |