Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| BİYOTEKNOLOJİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | BT077 |
| Ad | Hayvansal Dokularda İmmunohistokimyasal ve İmmunositokimyasal Tekniklerin Uygulanması |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET HALIGÜR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, temel olarak hayvansal dokularda veya hayvansal hücrelerde immunohistokimyasal yöntemle belirlenebilecek olan reaksiyonların tespit edilmesini amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste hayvansal dokulardaki antijen-antikor kompleksleri, enfeksiyöz etkenler ile tümör belirteçlerinin immunohistokimyasal veya immunositokimyasal olarak belirlenmesi, immunohistokimya ve immunositokimya yöntemi, çeşitleri ve uygulamaları ile immunohisto-sitokimyanın özellikleri verilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Lin F, Prichard J. 2015. Handbook of Practical Immunohistochemistry, Springer; Dabbs D. 2021. Diagnostic Immunohistochemistry, 6th Edition, Elsevier.
Notlar
Ders notları ve güncel literatürler
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Öğrenci bu ders ile hayvansal dokularda immunohistokimyasal yöntemi uygulamayı öğrenir |
| ÖÇ02 | İmmunohistokimyasal yöntem ile dokularda nelerin yapılabileceğini öğrenir |
| ÖÇ03 | Deneysel çalışmalarda, özellikle enfeksiyöz hastalıkların tespit edilmesi ve dokularda meydana getirdiği moleküler değişiklikleri nasıl belirleyeceğini öğrenir |
| ÖÇ04 | Dokularda proteinlerdeki veya reseptörlerin belirlenmesini öğrenir |
| ÖÇ05 | Antijen-antikor komplekslerinin belirlenmesini ve ışık mikroskopta görünür veya tespit edilebilir hale getirilmesini öğrenir |
| ÖÇ06 | İmmunohistokimyasal ve immunositokimyasal yöntemin türlerini ve aşamalarını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 3 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 5 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 4 |
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 2 |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 2 |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | 5 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | İmmunohistokimyanın tanımı, genel özelliği, kapsamında neler bulunmaktadır | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
| 2 | İmmunohistokimyanın tanımı kullandığı hiperimmun serumların özellikleri ve çeşitleri | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
| 3 | İmmunohistokimyanın uygulama alanları, dokulara nasıl uygulanır, sitolojik preparatlara nasıl uygulanır | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
| 4 | İmmunohistokimyanın uygulama alanları, dokulanırken dikkat edilecek hususlar nelerdir, sitolojik preparatlara uygulanırken dikkat edilecek hususlar nelerdir. | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
| 5 | İmmunohistokimya ve immunositokimyanın çeşitleri, PAP ve APPAP metodları nedir, nasıl uygulanır | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
| 6 | immunohistokimyasal olarak enfeksiyöz etkenlerin belirlenmesi, özellikle hayvansal dokularda patolojik etki oluşturan actinomyces pyognes gibi bakterileri, mycobacterium gibi intercellular yerleşimli bakterielerin belirlenmesi | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
| 7 | immunohistokimyasal olarak hücre reseptörlerinin belirlenmesi; TNF-alpha, Fas-Ligand gibi reseptörlerin belirlenmesi ve tespit edilmesinde immunohistokimyanın rolü | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
| 8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
| 9 | İmmunohistokimyasal yöntemle hücre ölüm yolaklarının belirlenmesi, kaspazların etki mekanizması, hücre ölümü üzerinde kaspazların etkisi | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | İmmunohistokimyasal olarak tümör hücre belirteçlerinin kullanılması; PCNA, Ki-67 neleri ifade eder, epitel kökenkli tümörlerde hangi belirteçler kullanılır | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
| 11 | İmmunositokimyasal olarak tümör hücre belirteçlerinin kullanılması, mezenkimal kökenli tümörlerde kullanılan belirteçler hangileridir, smearlarda hangi belirteçler kullanılır, | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
| 12 | İmmunohistokimyasal yöntemin uygulanmasında kullanılan belirteçler, bez tümörlerinde kullanılan belirteçler, hemotopoietic sistem hücrelerinin belirteçleri nelerdir bunun hakkında bilgiler | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
| 13 | İmmunohistokimyasal yöntemin uygulanmasında kullanılan belirteçler; kemik doku ve tümörlerinde kullanılan beirteçler nelerdir, nasıl kullanılır | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
| 14 | İmmunohistokimya ve immunositokimyanın uygulanması; uygulama aşamaları, bu aşamalarda dikkat edilecek hususlar nelerdir ve bu aşamalar ile ilgili problemlerin çözümü, | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
| 15 | İmmunohistokimya ve immunositokimyanın uygulanması; problemlerin çözümünde izlenecek yollar, preparatların değerlendirilmesi ve hatalı değerlendirmelerin önlenmesi nasıl yapılır | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||