Genel Bilgi
Kod | JM618 |
Ad | Maden Jeolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA AKYILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Maden yataklarının aranmasına yönelik stratejileri, farklı teknikler kullanarak maden yataklarını aramayı ve jeokimyasal verilerin yorumlanması öğretmek.
Dersin İçeriği
Genel tanımlama , maden yataklarının işletilmesine etki eden parametreler,Yapısal unsurlar ile maden yatakları arasındaki ilişkiler: Deformasyon elipsoidi ve bunun maden yataklarının oluşumu ve yönlenmesinde kullanılması; cevherleşme ve faylanma; Cevher öncesi ve cevher sonrası faylanma; Cevher oluşumu ve kıvrımlanma,Maden yataklarının aranması,Oksitli şapkların maden aramada kullanılması,Hidrotermal alterasyon ve maden aramadaki kullanımı,Maden aramada stratigrafik ve litolojik kriterler,Maden aramada jeofiziksel tekniklerin kullanılması, Jeokimyasal arama yöntemleri: Ağır mineral prospeksiyonu, dere kumu örneklemesi, toprak ve bitki jeokimyasının uygulanması, temel değer, anomali ve anomali kontrastının belirlenmesi,Maden yataklarında değişim: Örnekleme, cevher kütlelerinin sınırlarının belirlenmesi,Ortalama kalınlık, ortalama tenör ve ortalama yoğunluk hesabı,Rezerv hesaplama yöntemleri: Jeolojik kesit yöntemi, poligon yöntemi, eş kalınlık yöntemi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Understandıng Mıneral Deposıts Kula C. Misra
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Maden aramada en uygun yöntemi seçer. |
ÖÇ02 | Maden yatakları ile yapısal ilşkileri tanımlar |
ÖÇ03 | Cevher oluşumu hakkında bilgi sahibidir |
ÖÇ04 | Maden arama modeli geliştirir. |
ÖÇ05 | Maden rezerv hesapları yapar |
ÖÇ06 | Teorik arama yöntemlerini uygulamaya aktarır. |
ÖÇ07 | Maden aramada Prospeksiyonu bilr ve uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek bilgiye sahipdir. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahipdir. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Tanım ve Prospeksiyon kavramı | Anlatım, Bireysel Çalışma, örnek olay | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
2 | Maden Yataklarının değerlendirmesindeki faktörler | Anlatım, Bireysel Çalışma, örnek olay | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kıvrımlı yapılar ve cevherleşme ilişkileri | Anlatım, Bireysel Çalışma, örnek olay | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Cevherleşmenin yapısal jeoloji ile ilişkisi,Deformasyon elipsoidi ve bunun maden yataklarının oluşumu ve yönlenmesinde kullanılması; Kırıklı yapılarla cevherleşme ilişkileri Cevher öncesi ve cevher sonrası faylanma ve bunların maden yataklarındaki önemi | Anlatım, Bireysel Çalışma, örnek olay | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Maden yataklarının aranması ,mineralojik kılavuz ve kontroller | Anlatım, Bireysel Çalışma, örnek olay | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Oksitli şapkalar ve oksidasyon ürünleri ve bunların maden aramasında kullanılması | Anlatım, Bireysel Çalışma, örnek olay | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Hidrotermal yataklarla ilişkili yan kayaç ayrışması ve maden aramalarında kullanımı | Anlatım, Bireysel Çalışma, örnek olay | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Performans değerlendirmesi, ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Stratigrafik ve litolojik kılavuz ve kontroller | Anlatım, Bireysel Çalışma, örnek olay | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Jeofiziksel prospeksiyon metodları: Gravite, manyetik ve elektrik yöntemler | Anlatım, Bireysel Çalışma, örnek olay | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Jeokimyasal prospeksiyon yöntemleri: Ağır mineral prospeksiyonu, dere kumu örneklemesi, toprak ve bitki jeokimyasının uygulanması, temel değer, anomali ve anomali kontrastının belirlenmesi | Anlatım, Bireysel Çalışma, örnek olay | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
12 | Maden yataklarında değişim, örnekleme, cevher kütlelerinin sınırlarının belirlenmesi | Anlatım, Bireysel Çalışma, örnek olay | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Cevher yatağının sınırlaması ve etki alanı .Alan hesaplaması. | Anlatım, Bireysel Çalışma, örnek olay, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Rezerv hesaplama yöntemleri: Jeolojik kesit yöntemi, poligon yöntemi, eş kalınlık yöntemi ve uygulamalar | Anlatım, Bireysel Çalışma, örnek olay | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | poligon yöntemi, eş kalınlık yöntemi ve uygulamalar | Anlatım, Bireysel Çalışma, örnek olay | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Performans değerlendirmesi, ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Performans değerlendirmesi, ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 26 | 26 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |