Genel Bilgi
Kod | MK016 |
Ad | Active Vibration Control |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN YAVUZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Mekanik sistemleri titreşimlerinin anlaşılması, modelleme yaklaşımları ve analiz tekniklerinin incelenmesi, aktif titreşim kontrol teknikleri ve ilgili kontrol yaklaşımlarının değerlendirilmesi
Dersin İçeriği
Mekanik titreşimler ve harmonik hareket, serbest titreşim sisteminin sönümlü tepkisi, zorlanmış titreşim, doğal frekans ve mod şekilleri, çeyrek araç sistemi ve gövde sıçrama hareketi, çeyrek araç modelinin matlab/simulink'te modellenmesi, yarım araç modeli, yunuslama hareket odaklı model, yuvarlanma hareketi yönelimli yarım araç modeli, matlab/simulink'te yarım araç modelinin modellenmesi, pasif süspansiyon ve yarı aktif süspansiyon modelleri, sönümleme ve rijitlik kontrolü, skyhook, groundhook ve denge sönümleme kontrol stratejileri, aktif süspansiyon sistemleri, aktüatörler ve kontrol yaklaşımları.
Dersin Ön Koşulu
Temel titreşim analizi ve kontrol teorisi konusunda bilgi gerekir.
Kaynaklar
Sunumlar, kaynak kitaplar 1) Dr. Mickaël Lallart, Vibration Control, SCIYO, 2010. 2) D. J. Inman, Vibration with Control, John Wiley & Sons, 2006. 3) Giancarlo Genta, Vibration Dynamics and Control, Springer, 2009. 4) Malcolm J. Crocker, HANDBOOK OF NOISE AND VIBRATION CONTROL, John Wiley & Sons, 2007. 5) Nader Jalili, Piezoelectric-Based Vibration Control, Springer, 2010. 6) Reza N. Jazar, Vehicle Dynamics: Theory and Application, Springer, 2008.
Notlar
Ek Referans Kitaplar 1) C. F. Beards, Engineering Vibration Analysis with Application to Control Systems, Hodder Headline PLC, 1995. 2) Ken Butcher, Noise and vibration control for HVAC, CIBSE, 2002. 3) Tim South, Managing Noise and Vibration at Work, Elsevier, 2004.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mekanik titreşimler ve harmonik hareketi tanımlar |
ÖÇ02 | Serbest titreşim sisteminin sönümlü tepkisi ve zorlanmış titreşimi tanımlar |
ÖÇ03 | Doğal frekans ve mod şekillerini hesaplar |
ÖÇ04 | Çeyrek araç sistemi ve gövde sıçrama hareketini inceler |
ÖÇ05 | Çeyrek araç modelinin matlab/simulink'te modellenmesini yapar |
ÖÇ06 | Yarım araç modeli, yunuslama hareket odaklı modelini yapar |
ÖÇ07 | Yuvarlanma hareketi yönelimli yarım araç modelini matlab/simulink'te modeller |
ÖÇ08 | Pasif süspansiyon ve yarı aktif süspansiyon modellerini tanımlar |
ÖÇ09 | Sönümleme ve rijitlik kontrolünü tanımlar |
ÖÇ10 | Skyhook, groundhook ve denge sönümleme kontrol stratejilerini tanımlar |
ÖÇ11 | Aktif süspansiyon sistemlerini tanımlar |
ÖÇ12 | Aktif süspansiyon sistemlerinde kullanılan aktüatörlerin kullanımı ve kontrol yaklaşımlarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında en son gelişmeler dâhil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygulama ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanında çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Literatür araştırması yapabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mekanik Titreşimler | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Basit Harmonik Hareket, Serbest Titreşim Sisteminin Sönümlü Tepkisi | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Az Sönümlü, Kritik Sönümlü ve Aşırı Sönümlü Tepki | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Zorlanmış Titreşim, Doğal Frekans ve Mod Şekilleri | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Çeyrek Araç Sistemi ve Gövde Sıçrama Hareketi, Çeyrek Araç Modelinin MATLAB/Simulink'te Modellenmesi | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Yarım Araç Modeli, Pitch Hareket Odaklı Model (Bisiklet Modeli) | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Yuvarlanma Hareketi Yönelimli Yarım Araç Modeli, MATLAB/Simulink'te Yarım Araç Modelinin Modellenmesi | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Yazılı sınav | Sınava Hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Pasif Süspansiyon Sistemi Elemanları, | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Yarı Aktif Süspansiyon Modelleri, Sönümleme ve Rijitlik Kontrolü | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Skyhook Sönümleme Kontrol Stratejisi | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Groundhook Sönümleme Kontrol Stratejisi | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Denge Sönümleme Kontrol Stratejisi | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Aktif Süspansiyon Sistemi, Aktüatörler | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Aktif Süspansiyon Sistemi, PID, LQR, Bulanık Mantık Kontrolü | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Dönem Sonu Sınavı | Sınava Hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Dönem Sonu Sınavı | Sınava Hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |