PM581 Doğal Kaynak Yönetiminde Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PM581
Ad Doğal Kaynak Yönetiminde Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAKAN ALPHAN


Dersin Amacı / Hedefi

Uzaktan algılama ve coğrafi bilgi sistemleri(CBS) kullanarak doğal kaynak yönetiminde kullanılacak yer referanslı bilgi üretme yöntemlerinin öğretilmesi.

Dersin İçeriği

Uzaktan algılama ve coğrafi bilgi sistemleri(CBS)nin kaynak yönetimi açısından işlevi, bilgi teknolojilerinin kullanılmasında kısıtlayıcı faktörler. Yersel verinin özellikleri, veri girişi, yersel verinin görüntülenmesi ve sorgulama. Etkili kaynak yönetimi için bilgi teknolojilerinin zaman, hız, hassasiyet ve maliyet avantajlarının değerlendirilmesi, habitat haritalama, çevresel süreçler, kaynaklar üzerindeki baskıların indikatörü olarak habitat değişimlerinin tespiti, kentsel ve kırsal gelişme stratejileri ile kaynak potansiyeli arasındaki ilişki ve çelişkilerin coğrafi referanslı tanımlanması, yersel veri dönüşümü, harita sorgulama, yukarı ve aşağı alanlardaki uzaktan algılama ve CBS uygulamalarından kaynak planlama ve yönetimine sağlanacak girdiler, kirlilik ve değişimin yersel ve zamansal dağılımı ve yorumlanması, uzaktan algılama ve CBS'den elde edilen ürünlerin kalite kontrolü dersin kapsamını oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Thomas M. Lillesand, Ralph W. Kiefer,. Jonathan W. Chipman. 2000. Remote sensing and image interpretation. Seventh edition. 770 P.

Notlar

Praveen Kumar Rai, Varun Narayan Mishra, Prafull Singh. 2022. Geospatial Technology for Landscape and Environmental Management. Springer


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemlerinin temel araç ve yöntemlerini sıralar.
ÖÇ02 Belirli bir kaynak yönetim sorunu için uygun sayısal veri seti/setlerini (ör: uydu verileri) belirler.
ÖÇ03 Peyzaj düzeyinde çevresel haritalamanın temel yöntemlerini sıralar.
ÖÇ04 Kentsel ve kırsal peyzajdaki değişimin sayısal veriler/haritalar üzerindeki göstergelerini tanımlar.
ÖÇ05 Peyzaj tiplerinin yersel ve zamansal dağılımındaki değişimlerin kaynak yönetimi üzerindeki etkilerini saptar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini geliştirir.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yaptığı bütün çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uymayı ilke edinir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemlerinin tanımı ve kapsamı Ders kapsamı, akışı ve öğrenme çıktılarının gözden geçirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Veri tipleri ve özellikleri Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Coğrafi referanslı verinin özellikleri ve verilerin ön işlemesi: coğrafi koordinatlandırma, radyometrik düzeltme Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Uydu verilerinin özellikleri: Yersel, spektral, radyometrik ve zamansal özellikler Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Bilgi teknolojilerinin kaynak yönetimindeki kullanışlılığı: Hız, maliyet, tutarlılık, tekrar edilebilirlik Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Bilgi teknolojileri kullanılarak bilgi toplamada kullanılacak diğer veri kaynakları: yardımcı veri/bilgi kaynakları Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Veri aktarımı/dönüştürme, görüntüleme, harita sorgulama ve ilişkilendirme Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Sayısal görüntü sınıflaması ve habitat haritalama Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Çevresel süreçlerin haritalanması ve peyzaj düzeyinde değişim tespiti Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Kentsel ve kırsal gelişme stratejileri ile kaynak potansiyeli arasındaki ilişki ve çelişkiler Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Uzaktan algılama ve CBS uygulamalarından kaynak yönetimine sağlanacak bilginin kapsamı Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Uzaktan algılama ve CBS den elde edilen ürünlerin kalite kontrolü Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Proje Sunumları Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Proje Sunumları (devamı) Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 02:12