Genel Bilgi
Kod | TS021 |
Ad | Sulama Organizasyonları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MAHMUT ÇETİN |
Dersin Amacı / Hedefi
Sulama şebekelerinin ana unsurlarını öğrenmek; temel işletme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak ve ülkemizdeki büyük sulama şebekelerinin sorunlarını üzerine çözüm önerileri geliştirmek.
Dersin İçeriği
Ülkemizde sulamaya açılan alanların gelişimi, karşılaşılan sorunlar ve çözüm yolları; sulama işletmeleri, birimleri. DSİ ve Köy Hizmetleri Genel Müdürlükleri idari yapısı, yetki, görev ve sorumlulukları. Sulama şebekeleri işletim yöntemleri: Yöntem, avantaj ve dezavantajları. Sulama organizasyonlarının tanımı, önemi, Ülkemizde sulama organizasyonları. Sulama şebekelerinin özelleştirilmesi, devir işlemleri: Devir gerekçeleri, yasal dayanak ve yasal boşluklar. Sulama Birlikleri: Kurulması, organları, işleyiş şekli, sorumlulukları, uygulamada karşılaşılan sorunlar. Sulama ve drenaj şebekeleri bakım-onarım ve muayene teknikleri. Sulama Organizasyon Modelleri.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersi alabilmek için yüksek lisan ya da doktora öğrencisi olmak yeterlidir. Başka herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. Çevik, B.; Tekinel, O., 2009. Sulama Şebekeleri ve İşletme Yöntemleri. ÇÜ Ziraat Fakültesi Genel Yayın No:229, Ders Kitapları Genel Yayın No: A-74, 2. Baskı, Adana. 2. Eisenhauer, D. E., Martin, D. L, Heeren, D. M. & Hoffman, G. J. (2021). Irrigation Systems Management, ASABE. doi:10.13031/ISM.2021, CC BY-NC-ND 4.0, https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ 3. Stern, P., Operation and Maintenance of Small Irrigation Schemes, Intermediate Technology Development Group Publishing, ISBN# 0 94668 874-5, 48 pp.
Notlar
Ulusal ve uluslar arası dergilerden seçilmiş makaleler; DSI Genel Müdürlüğü WEB sayfasındaki sulama işletmeciliğine yönelik güncel bilgiler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sulama şebekelerinin ana unsurlarını bilir. |
ÖÇ02 | Sulama şebekeleri işletme yöntemlerini pratiğe uygular. |
ÖÇ03 | Pratikte, uygun işletim yöntemine karar verir. |
ÖÇ04 | Sulama şebekelerinin sulama birliklerine devri ve yasal mevzuat hakkında bilinçlenir. |
ÖÇ05 | Büyük ölçekli sulama şebekelerinin izlenmesi ve değerlendirilmesindeki yöntemleri uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ülkemizde sulamaya açılan alanların gelişimi, karşılaşılan sorunlar ve çözüm yolları | Ders kitapları ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Sulama işletmeleri ve birimleri | Ders kitapları ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | DSİ ve İl Özel İdaresi (Köy Hizmetleri Genel Müdürlükleri) idari yapısı, yetki, görev ve sorumlulukları | Ders kitapları ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Sulama şebekeleri işletim yöntemleri: Yöntem, avantaj ve dezavantajları | Ders kitapları ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Sulama şebekeleri işletim yöntemleri: Yöntem, avantaj ve dezavantajları (Devam) | Ders kitapları ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
6 | Sulama organizasyonlarının tanımı, önemi | Ders kitapları ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
7 | Ülkemizde sulama organizasyonları | Ders kitapları ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Anlatılan konular, ders kitapları, makaleler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sulama şebekelerinin özelleştirilmesi, devir işlemleri | Ders kitapları ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
10 | Devir gerekçeleri, yasal dayanak ve yasal boşluklar | Ders kitapları ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap |
11 | 22 Mart 2011 Tarihli Resmi Gazete´de yayımlanan 6172 Sayılı "SULAMA BİRLİKLERİ KANUNU" | Ders kitapları ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Tartışma |
12 | SULAMA BİRLİKLERİ KANUNU: Eksiklikler ve Yorumlar | Ders kitapları ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
13 | Sulama Birlikleri: Kurulması, organları, işleyiş şekli, sorumlulukları, uygulamada karşılaşılan sorunlar | Ders kitapları ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sulama ve drenaj şebekeleri bakım-onarım ve muayene teknikleri. | Ders kitapları ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Sulama Organizasyon Modelleri | Ders kitapları ve makaleler, internet WEB sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konular, ders kitapları, makaleler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konular, ders kitapları, makaleler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |