Genel Bilgi
Kod | TS013 |
Ad | Su-Verim İlişkileri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEMİH METİN SEZEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Uygulanan sulama suyu ile elde edilen verim arasındaki ilişkiler farklı bitkiler üzerinde tanımlanırken, tam, kısıtlı sulama koşullarında karşılaşılan sorunların çözülmesi ve önerilen uygulama teknikleri irdelenmektedir.
Dersin İçeriği
Su-Verim ilişkilerinde temel kavramların tanımlanması, transpirasyon-evaporasyon-evapotranspirasyon ile verim arasındaki ilişkiler, maksimum verim ve su tüketiminin tahmin edilmesi, tam ve kısıtlı sulama koşullarında sulama ile verim arasındaki ilişkiler, optimum verim ve su kullanım randımanı eldesi için uygun sulama programları incelenmektedir
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Optimum sulama programı için su-verim ilişkileri, FAO-66: Sulama suyunun bitki verimine etkisi
Notlar
Suyun verime etkisi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uygulanan sulama suyu ile bitki verimi arasındaki ilişkiyi öğrenir. |
ÖÇ02 | Sulamanın yönetiminde karşılaşılabilecek sorunları kavrar. |
ÖÇ03 | Mevcut koşullarda ekonomik hedefe ulaşabilme potansiyeli hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | optimum verim ve su kullanım randımanı eldesi için uygun sulama programlarını kavrar. |
ÖÇ05 | Tam ve kısıtlı sulama ile bitkisel verim arasındaki ilişkileri öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitki-toprak-su ilişkilerine genel bakış | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Su-verim fonksiyonlarında kavramların tanımlanması | anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Transpirasyon ve bitki su tüketimi | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Transpirasyon, bitki su tüketimi ve bitkisel verim arasındaki ilişkiler | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Maksimum verimin tahmin edilmesi | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Maksimum su tüketiminin tahmin edilmesi | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Verim tepki etmeni | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Tam ve kısıtlı sulama programlarının farklı bitkilerde etkileri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Tam ve kısıtlı sulama koşullarında verim, su kullanım ve sulama suyu kullanım randımanı | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Farklı sulama stratejilerinde optimum verim kavramı | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Optimum verime ulaşmada uygun sulama stratejileri | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Tam ve kısıtlı sulama koşullarında su ile verim arasındaki ilişkiler | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tam ve kısıtlı sulamanın ekonomik olarak değerlendirilmesi | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Su kullanım randımanı ve sulama suyu randımanını farklı bitkilerde arttırma potansiyeli | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları1 | yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları2 | yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 14 | 14 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |