Genel Bilgi
Kod | TB028 |
Ad | Çayır-Meralarda Zehirli Bitkiler |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. RÜŞTÜ HATİPOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; çayır-mera vejetasyonlarında hayvanlara toksik etki eden bitkiler, zehirli bitki-hayvan ilişkileri ve merada zehirlenmeleri önleyici tedbirler konularında temel bilgiler vermektir.
Dersin İçeriği
Bu derste; Çayır-meralarda yaygın olarak bulunan zehirli bitki türleri, zehirleme prensipleri, zehirlenmeyi etkileyen faktörler, otlayan hayvanlarda zehirlenme simptomları, çayır-meralarda zehirli bitkilerden kaynaklanan hayvan kayıpların azaltılma prensipleri konuları güncel literatürlere dayalı olarak açıklanacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hatipoğlu, R. 2016. Çayır-Mera Zehirli Bitkileri Ders notu
Notlar
Roger L, S. and Petroff, J. K. 1999. Biology and Management of Noxious Rangeland Weeds, Oregon State University Press.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çayır-Meralarda hayvanlar için toksik etki yapacak bazı önemli bitkileri bilir. |
ÖÇ02 | Çayır-Meralarda hayvan zehirlenmesinin temel esaslarını bilir. |
ÖÇ03 | Çayır-meralarda hayvan zehirlenmelerini önleyici tedbirleri bilir |
ÖÇ04 | Zehirli yabancı otlarla mücadele yöntemlerini bilir. |
ÖÇ05 | Çayır meralardaki bazı zehirli bitkileri tanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 1 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | 1 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çayır-Meralarda zehirli bitkiler ve ortaya çıkardıkları ekonomik kayıplar | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mikotoksin içeren bitkiler ve zehirleme mekanizmaları | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Alkoloid içeren bitkiler ve zehirleme mekanizmaları | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Glikozid içeren bitkiler ve zehirleme mekanizmaları | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Hidrosiyonik asit içeren bitkiler ve zehirleme mekanizmaları | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kumarin içeren bitkiler ve zehirleme mekanizmaları | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Fenol bileşiği içeren bitkiler ve zehirleme mekanizmaları | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Enzim engelleyici içeren bitkiler ve etkileme mekanizmaları | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Hayvanlarda şişmeye neden olan bitkiler ve şişmenin mekanizması | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Estrojen içeren bitkiler ve estrojenlerin hayvanlardaki etkileri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Oksalat içeren bitkiler ve oksalatın hayvanlardaki etkisi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Zehirli amino asit içeren bitkiler ve toksik amino asitlerin hayvanlardaki etkileri | Ön okuma | Yöntem Seçilmemiş |
14 | Zehirlenmelerin önlenme yöntemleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Çayır-meralarda zehirli bitkilerle mücadele | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |