Genel Bilgi
Kod | TB039 |
Ad | Sitoloji ve Sitogenetik Laboratuvar Tekniği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. RÜŞTÜ HATİPOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, Sitoloji ve sitogenetiğin bitki ıslahındaki önemi, bitki hücresi ve organelleri, kromozomların yapısı ve fonksiyonları, mitoz bölünme, mayoz bölünme, karyotip analizi, kromozom yapı ve sayı değişiklikleri konularında bilgi verilmesi ve ezme tekniği yapılan preparat yapımı ve kromozomların mikroskopta gözlenme tekniklerinin laboratuar koşullarında uygulattırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste, sitoloji ve sitogenetiğin bitki ıslahındaki önemi, bitki hücresi ve organellerinin tanıtılması, kromozomların yapısı ve fonksiyonları, mitoz bölünme, mayoz bölünme, karyotip analizi, kromozom yapı ve sayı değişiklikleri konuları tartışılacak ve , ezme tekniği preparat hazırlanması ve mitoz kromozomlarının mikroskopta gözlenmesi konusunda uygulama yapılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hatipoğlu, R. 2016. Bitki Sitolojisi ve Sitogenetiği ders notu
Notlar
Sybenga, J. 1992. Cytogenetics in Plant Breeding. Springer-Verlag, Berlin Heidelberg, 469 pages
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sitoloji ve stogenetik kavramları hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Sitoloji ve Sitogenetiğin bitki ıslahı açısından önemi hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Kromozomların yapı ve fonksiyonları hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ04 | Mitoz bölünme, mayoz bölünme konularında temel bilgiler kazanır |
ÖÇ05 | Kromozom sayı yapı değişiklikleri konularında bilgi sahibi olur |
ÖÇ06 | Bitki dokularından ezme preparat yaparak mitoz kromozomlarını mikroskopta gözlemeyi öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme, liderlik yapabilme yetisi taşır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla Bitkileri alanındaki kaynaklara ulaşarak güncel gelişmeleri takip ederek, kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sitoloji ve sitogenetik nedir? | Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hücre bölünmesi safhaları (mitoz) | Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Mitoz kromozomlarının yapısı | Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Karyotip ve idiotip nedir? | Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Mayoz bölünme | Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kromozom sayı ve yapı değişkenlikleri | Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Mutasyon ve muatagenler | Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Poliploidi ve önemi | Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Ezme preparat yapmak için gerekliçözeltilerin hazırlanması | Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
11 | Bitki kök uçlarında nezme preparat yapılması | Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | Diğer bitki doularından ezme preparat yapılması | Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | Ezme preparatlarda mitoz kromozomlarının izlenmesi | Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
14 | Çiçek tozlarından mayoz preparatların yapılması | Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
15 | Preparatlarda mayoz bölünme safhalarının incelenmesi | Ders notu ve konu ile ilgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
16 | Final Sınavı | Sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Bütünleme sınavı | Sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |