Genel Bilgi
Kod | TL004 |
Ad | Sürdürülebilir Üretim |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FÜSUN DOBA KADEM |
Dersin Amacı / Hedefi
Sürdürülebilir üretim kavramını öğretmek. Atıkların bertaraf edilmesi, atık oluşumunun engellenmesi kavramlarını öğretmek. Tekstilde Sürdürülebilirlik konusunda belgeleri öğretmek.
Dersin İçeriği
Yaşam Döngüsü Analizi ve Sürdürülebilirlik. Sürdürülebilirlik spesifikasyonları: Azaltma-yeniden kullanım- geri dönüşüm-yenilebilirlik. Atık Oluşumu: Üretim ve kullanım sırasında atık oluşumu. Tekstilde elyaf-iplik-kumaş atıklarının geri kazanımı Tekstilde atık su ve atık ısı geri kazanımı. Plastik atıkların geri kazanımı. Sürdürülebilir Tekstil Sertifikası. İlgili Standartlar. Sürdürülebilir ve temiz üretimde yapılması gerekenler. Çevre dostu üretimler. Tekstil ve konfeksiyonda sürdürülebilir çalışan işletmelere bakış ve geleceğe yönelik öneriler.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
DOBA KADEM F., Sürdürülebilirlik Ders Notları, Çukurova Üniversitesi, 2019
Notlar
Sürdürülebilirlik ile ilgili web adresleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sürdürülebilirlik kavramını ve tekstilde önemini kavrar |
ÖÇ02 | Tekstilde sürdürülebilirliğin uygulama alanlarını kavrar |
ÖÇ03 | Atıkları sınıflandırır ve atık piramidini kavrar |
ÖÇ04 | Geri kazanım, geri dönüşüm kavramlarını kavrar |
ÖÇ05 | Yaşam döngüsü analizi kavramını kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tekstil mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliğinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendislği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamak | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yaşam Döngüsü Analizi ve Sürdürülebilirlik. | Ders notları ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Sürdürülebilirlik spesifikasyonları: Azaltma-yeniden kullanım- geri dönüşüm-yenilebilirlik. | Ders notları ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Geri dönüşüm, up-cyle, down-cyle,re-use kavramlarının incelenmesi | Ders notları ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Atık Oluşumu: Üretim ve kullanım sırasında atık oluşumu. | Ders notları ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tekstilde atıkların sınıflandırılması ve değerlendirilmesi | Ders notları ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Tekstilde elyaf-iplik-kumaş atıklarının geri kazanımı | Ders notları ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tekstilde tüketici kullanımı sonrası kumaş atıklarının geri kazanımı | Ders notları ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve Referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Tekstilde atık su geri kazanımı. | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Tekstilde atık ısı geri kazanımı. | Ders notları ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Plastik atıkların geri kazanımı. | Ders notları ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sürdürülebilir Tekstil Sertifikası. İlgili Standartlar. | Ders notları ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Sürdürülebilir ve temiz üretimde yapılması gerekenler. | Ders notları ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Çevre dostu üretimler. | Ders notları ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Tekstil ve konfeksiyonda sürdürülebilir çalışan işletmelere bakış ve geleceğe yönelik öneriler. | Ders notları ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve Referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve Referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |