TBB009 Toprak Karbon İklim İlişkileri

7 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TBB009
Ad Toprak Karbon İklim İlişkileri
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 7 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ


Dersin Amacı / Hedefi

Toprak-bitki-atmosfer ekseninde toprak ve bitkideki karbon dengesi ile iklim değişimleri arasındaki ilişkilerin uygulamalı ve temel araştırma alanlarında tarımsal ekosistem hizmetlerinin ilkelerini ve yorumlarını çerçevesinde tasarlanmış lisansüstü bir derstir.

Dersin İçeriği

Organik Karbon Kimyasının toprak organik madde içindeki önemi, organik maddenin toprakta oluşumu ve gelişimi, fotosentez mekanizması ve bitkilerin atmosferden karbondioksiti yakalama ve karbonhidrata dönüştürme, toprakta organik karbonun tutulma koşulları, topraktan karbon ayrışması ve ayrışmayı etkileyen toprak ve iklim faktörleri, aktif ve pasif karbon kaynakları ve karbon tutulması, atmosfere değişik yönetim modelleri altında karbon salınımları işlenecek. Topraktan atmosfere salınan ve atmosferden bitkiler üzerinden tutulan karbonun bütçelenmesi, karbon iklim değişimleri ilişkileri işlenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Carbon ile ilgili kitap ve makaleler

Notlar

ilgili diğer makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Karbon kimyası ve bunun toprak verimliliği için önemini ve toprak-bitki dinamiğinin çerçevesinde mekanizmaların daha iyi anlaşılmasını sağlamak
ÖÇ02 İklim değişimlerine neden olan atmosferdeki karbondioksitin kaynaklarını kavramak
ÖÇ03 Mikroorganizma faaliyetlerinin ve kök salgılarının atmosferde tutulan karbon ile ilişkisin, kavramak
ÖÇ04 Toprak organik karbon fraksiyonlarını belirlemek
ÖÇ05 Toprak karbon bağlama mekanizmalarını tanımlamak
ÖÇ06 Karbon bütçeleme tekniklerini ve hesapları öğrenmek
ÖÇ07 Karbon ayak izi ve iklim değişimleri arasındaki ilişkiyi kavramak


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Karbon kimyası ve organik karbon tanımlanması Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Organik karbonun toprak verimliliği ve kalitesi için önemi Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Toprak karbon bağlama mekanizmalarını tanımlamak Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Karbon sequastrasyonu nedir ve tarım için önemi Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Organik maddenin oksidiyonu ve atmosfere karbon salınımı ve ölçüm teknikleri Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Mikoriza ve diğer mikroorganizmaların kök salgılarının atmosferde karbon yakalama potansiyelleri Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Toprak organik karbon ve bitki analiz yöntemleri Powerpoint sunu, örnek çalışma ve laboratuvar uyguaması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
8 Ara Sınav yazılı sınav ve ödev Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Toprak-bitki yönetiminin organik karbon üzerine etkisi (devam) Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 fotosentez yolu ile atmosferdeki karbondioksitin yakalaması mekanizması ve ölçüm teknikleri Powerpoint sunu, örnek çalışma ve laboratuvar uyguaması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
11 Toprak organik karbon fraksiyonlarını belirlemek Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Toprak organik karbon bütçeleme tekniklerini ve hesapları öğrenmek Powerpoint sunu, örnek çalışma ve laboratuvar uyguaması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar
13 Tarımsal yönetimler ve iklim değişimler ve tarımsal üretime etkileri Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar
14 İklim değişimlerine neden olan atmosferdeki karbondioksitin kaynaklarının belirlenmesi Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Karbon ayak izi ve iklim değişimleri arasındaki ilişkiyi kavramak Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları hazırlığı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 5 10
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 18 18
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 170
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,80
AKTS 7 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.11.2022 06:12