Genel Bilgi
Kod | BSB651 |
Ad | Spor ve Toplumsal Cinsiyet |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere spor ve toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığı kazandırmak, spor alanlarını toplumsal cinsiyete duyarlı hâle dönüştürmenin yolları hakkında teorik bilgiler ile iyi örnekler sunmaktır.
Dersin İçeriği
Toplumsal cinsiyet rollerinin ve kalıpyargıların öğrenilmesi, sporda toplumsal cinsiyet kalıpyrgıları, tarihsel olarak toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin inşası, iyi örnekler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Koca, C. 2016. Sporun Toplumsal Cinsiyet Halleri. Ankara. Spor Yayınevi
Notlar
Kavasoğlu, İ., ve Yaşar, M. (2016). Toplumsal cinsiyet normlarının dışındaki sporcular. Spor Bilimleri Dergisi, 27(3), 118-132.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığı kazanır. |
ÖÇ02 | Sporda toplumsal cinsiyet kalıpyargılarını öğrenir. |
ÖÇ03 | Spor alanlarındaki toplumsal cinsiyet eşitliği verilerini analiz eder. |
ÖÇ04 | Spor kurumlarının toplumsal cinsiyete duyarlı olup olmadığını fark eder. |
ÖÇ05 | Spor tarihinin ve spor dallarının cinsiyetlendirilmiş yapısını kavrar. |
ÖÇ06 | Ulusal ve uluslararası spor politikalarındaki toplumsal cinisyet eşitliği göstergelerini analiz eder. |
ÖÇ07 | Güvenli, eşitlikçi ve kapsayıcı spor hakkında farkındalık kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük, beden eğitimi öğretmenliği, spor yönetimi alanlarında, sağlık, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı | Ders içeriğinin ve literatürü hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Toplumsal cinsiyetle ilgili temel kavramlar | Alanyazın oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sporda toplumsal cinsiyet rol ve kalıpyargıları | Konu ile ilgili kaynakları okuma ve spor kurumlarında gözlem yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sporda toplumsal cinsiyet eşitliği | Kaynak okuma, makale analizi, spor alanlarını toplumsal cinsiyet perspektifi ile analiz etme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Toplumsal cinsiyete duyarlı spor kurumu | Spor kurumlarını toplumsal cinsiyet perspektifi ile analiz etme, ilgili kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Kadınların spor tarihi | Kaynak okuma, örnek olay analizi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Sporda kadın bedeni | Kaynak okuma, örnek olay analizi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Sporda erkek bedeni | Kaynak okuma, örnek olay analizi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
10 | Erkeklik ve spor | Kaynak okuma, örnek olay analizi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
11 | Sporda toplumsal cinsiyet temelli şiddet | Kaynak okuma, örnek olay analizi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Güvenli Spor ve Sporcu Koruma | Örnek olay analizi, kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Medyada kadın ve erkek sporcuların temsili | Örnek olay analizi, kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Uluslararası politika belgelerinde tolumsal cinsiyet eşitliği | Örnek olay analizi, kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Sporda homofobi | Örnek olay analizi, kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |