Genel Bilgi
Kod | BSB608 |
Ad | Klinik Egzersiz Fizyolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SANLI SADİ KURDAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Egzersizin yararlı olduğu ve tedavisinde katkı sağlayacak farklı hastalıklarda kullanılacak farklı egzersiz modelitelerini tanımlamak ve egzersiz reçetesi hazırlamayı öğretmek
Dersin İçeriği
Egzersizin farklı kronik hastalıkların tedavisindeki yeri, tanımlanmış hastalıklar kapsamında örnekleriyle irdelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
ACSM’s Resoursce Manuel for Guidelines for Exercise Testing and Prescription, American Collage of Sports Medicine, 2018 McArdle W.D, Katch F.I,Katch V.L, Exercise Physiology, Energy, Nutrition &Human performance: Lippincott Williams & Wilkins, Seventh edition;2010;p.303-352. Wasserman K., Hansen J.E., Sue D.Y., Casaburi R., Whipp B. J. Principles of exercise testing andinterpretation. Lippincott Williams & Wilkins, 3. Baskı 1999 ACSM’s Advanced Exercise Physiology, American College of Sports Medicine, 2006
Notlar
ACSM’s Resoursce Manuel for Guidelines for Exercise Testing and Prescription, American Collage of Sports Medicine, 2018 McArdle W.D, Katch F.I,Katch V.L, Exercise Physiology, Energy, Nutrition &Human performance: Lippincott Williams & Wilkins, Seventh edition;2010;p.303-352. Wasserman K., Hansen J.E., Sue D.Y., Casaburi R., Whipp B. J. Principles of exercise testing andinterpretation. Lippincott Williams & Wilkins, 3. Baskı 1999 ACSM’s Advanced Exercise Physiology, American College of Sports Medicine, 2006
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fizik aktivitenin tüm vücut genelinde ve organ sistemleri özeli üzerindeki etkilerini tanımlayabilecek |
ÖÇ02 | Farklı tiplerdeki fiziksel aktivite ve egzersiz modelitelerinin organ sistemleri ve vücut üzerinde yarattığı stresi ve verilen yanıtları öğrenecek |
ÖÇ03 | Kuvvet antrenmanının sağlık üzerine etkilerini öğrenecek. Kas iskelet sisteminin kuvvet antrenmanlarına uyum mekanizmalarını öğrenecek |
ÖÇ04 | Çocuk ve genç insanın egzersize verdiği yanıtını yaş grupları özelinde öğrenecek |
ÖÇ05 | Hamilelik ve egzersizin, hamileliğin farklı evrelerinde çocuk ve anne sağlığı üzerine olan etkilerini öğrenecek |
ÖÇ06 | Menopozda meydana gelen değişiklikler ve bu değişikliklere egzersizin etkilerini öğrenecek |
ÖÇ07 | Akut ve kronik enfeksiyonlarda egzersizin önemi ve beraberinde egzersizin kontrendike olduğu koşulları öğrenecek |
ÖÇ08 | Koroner arter hastalarında egzersizin etkilerini öğrenecek ve bu hastalara özel egzersiz reçetesi hazırlamanın ana prensipleri konusunda bilgi sahibi olacak |
ÖÇ09 | Kalp ritm bozukluklarında egzersizin önemi ve yerini öğrenecek. Ritm sorunu olan hastaya egzersiz önerisinde dikkat edilmesi gereken konular hakkında farkındalık kazanacak |
ÖÇ10 | Hipertansiyon tedavisinde egzersizin önemini öğrenecek. Bu hastalığın tedavisinde kullanılacak egzersiz reçetesi hazırlama dikkat edilmesi gereken konuların ayrımına varacak. |
ÖÇ11 | Kronik obstrüktif akciğer hastaları için egzersiz reçetesi hazırlayabilecek |
ÖÇ12 | Diabetik hastalar için egzersiz reçetesi hazırlayabilecek |
ÖÇ13 | Metabolik sendrom ve obezitenin tedavisine yönelik egzersiz programları hazırlayabilecek |
ÖÇ14 | Kanser hastaları için egzersiz programı hazırlayabilecek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük, beden eğitimi öğretmenliği, spor yönetimi alanlarında, sağlık, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fizik aktivitenin genel etkileri | Konuyla ilgili kitap ve makale okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Farklı tiplerdeki fiziksel aktivite ve egzersiz | Konuyla ilgili kitap ve makale okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Kuvvet antrenmanının sağlık üzerine etkileri | Konuyla ilgili kitap ve makale okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Çocuk ve genç insan | Konuyla ilgili kitap ve makale okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Hamilelik ve egzersiz | Konuyla ilgili kitap ve makale okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Menopoz ve egzersiz | Konuyla ilgili kitap ve makale okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Enfeksiyon ve spor | Konuyla ilgili kitap ve makale okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sunu hazırlar, ödev | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Koroner arter hastalığı ve egzersiz | Konuyla ilgili kitap ve makale okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Kalp ritm bozuklukları ve egzersiz | Konuyla ilgili kitap ve makale okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Hipertansiyon ve egzersiz | Konuyla ilgili kitap ve makale okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Kronik obstrüktif akciğer hastalıkları ve egzersiz | Konuyla ilgili kitap ve makale okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Diabetes mellitus ve egzersiz | Konuyla ilgili kitap ve makale okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Metobolik sendrom ve obezite | Konuyla ilgili kitap ve makale okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Kanser ve egzersiz | Konuyla ilgili kitap ve makale okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunu hazırlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |