BİS535 Tıpta Karar Verme Yöntemleri

4 AKTS - 2-3 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BİS535
Ad Tıpta Karar Verme Yöntemleri
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-3 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. İLKER ÜNAL


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersle öğrencinin, tıpta karar verme sürecinde kullanılan tanı testlerinin değerlendirilmesinde kullanılan ölçütleri kavraması ve bu ölçütleri, uygun yöntemler kullanarak karşılaştırıp sonuçları yorumlayabilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Tıpta karar vermede sıklıkla kullanılan tanı testlerinin değerlendirmelerinde kullanılan ölçütler (duyarlılık, seçicilik, PPD, NPD, eğri altında kalan alan gibi), ölçüm ölçeğine göre tanı testinin değerlendirilmesi için bir çalışma tasarlama, tek bir örneklemden elde edilen verilerle tanı testini değerlendirme ve iki tanı testinin değerlendirme ölçütlerini karşılaştırma konularını içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yoktur

Kaynaklar

Zhou XH, Obuchowski NA, McClish DK. Statistical Methods in Diagnostic Medicine. Wiley & Sons, 2002.

Notlar

Ergun Karaağaoğlu , Jale Karakaya , Mustafa Kılıçkap "Tanı Testlerinin Değerlendirilmesinde İstatistiksel Yöntemler", Detay Yayıncılık, Ankara, 2016


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tanı testlerini değerlendirme kullanılan doğruluk ölçütlerini sayar
ÖÇ02 Yeni geliştirilen bir karar verme aracının değerlendirilmesi için çalışma tasarlar
ÖÇ03 Karar verme aracının doğruluk düzeyini ölçer ve test eder.
ÖÇ04 İki karar verme aracının doğruluklarını karşılaştırır.
ÖÇ05 Doğruluk ölçütlerini değerlendirmek için uygun örneklem büyüklüklerini hesaplar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar,
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır,
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar,
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır,
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir,
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir,
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tıpta karar verme süreci Karar verme süreci konusunda okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Tanı Testlerinin değerlendirilmesinde kullanılan doğruluk ölçütler 1 Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Tanı Testlerinin değerlendirilmesinde kullanılan doğruluk ölçütler 2 Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Tanı testi değerlendirme çalışması tasarımı 1 Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Tanı testi değerlendirme çalışması tasarımı 2 Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
6 Tanı testi değerlendirme çalışması tasarımı 3 Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
7 Tanı testi değerlendirme çalışması tasarımı 4 Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Tek bir örneklemden elde edilen verilerle tanı testini değerlendirme 1 Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Tek bir örneklemden elde edilen verilerle tanı testini değerlendirme 2 Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
11 Tek bir örneklemden elde edilen verilerle tanı testini değerlendirme 3 Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
12 İki tanı testinin değerlendirme ölçütlerini karşılaştırma 1 Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 İki tanı testinin değerlendirme ölçütlerini karşılaştırma 2 Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
14 İki tanı testinin değerlendirme ölçütlerini karşılaştırma 3 Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
15 Tanı testi değerlendirme çalışma tasarımlarında örneklem büyüklüğü hesabı Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 3 9
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü (Saat) 112
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,48
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 04:32