Genel Bilgi
Kod | BİS535 |
Ad | Tıpta Karar Verme Yöntemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-3 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İLKER ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersle öğrencinin, tıpta karar verme sürecinde kullanılan tanı testlerinin değerlendirilmesinde kullanılan ölçütleri kavraması ve bu ölçütleri, uygun yöntemler kullanarak karşılaştırıp sonuçları yorumlayabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Tıpta karar vermede sıklıkla kullanılan tanı testlerinin değerlendirmelerinde kullanılan ölçütler (duyarlılık, seçicilik, PPD, NPD, eğri altında kalan alan gibi), ölçüm ölçeğine göre tanı testinin değerlendirilmesi için bir çalışma tasarlama, tek bir örneklemden elde edilen verilerle tanı testini değerlendirme ve iki tanı testinin değerlendirme ölçütlerini karşılaştırma konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Zhou XH, Obuchowski NA, McClish DK. Statistical Methods in Diagnostic Medicine. Wiley & Sons, 2002.
Notlar
Ergun Karaağaoğlu , Jale Karakaya , Mustafa Kılıçkap "Tanı Testlerinin Değerlendirilmesinde İstatistiksel Yöntemler", Detay Yayıncılık, Ankara, 2016
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tanı testlerini değerlendirme kullanılan doğruluk ölçütlerini sayar |
ÖÇ02 | Yeni geliştirilen bir karar verme aracının değerlendirilmesi için çalışma tasarlar |
ÖÇ03 | Karar verme aracının doğruluk düzeyini ölçer ve test eder. |
ÖÇ04 | İki karar verme aracının doğruluklarını karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Doğruluk ölçütlerini değerlendirmek için uygun örneklem büyüklüklerini hesaplar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tıpta karar verme süreci | Karar verme süreci konusunda okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Tanı Testlerinin değerlendirilmesinde kullanılan doğruluk ölçütler 1 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Tanı Testlerinin değerlendirilmesinde kullanılan doğruluk ölçütler 2 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Tanı testi değerlendirme çalışması tasarımı 1 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Tanı testi değerlendirme çalışması tasarımı 2 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Tanı testi değerlendirme çalışması tasarımı 3 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 | Tanı testi değerlendirme çalışması tasarımı 4 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Tek bir örneklemden elde edilen verilerle tanı testini değerlendirme 1 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Tek bir örneklemden elde edilen verilerle tanı testini değerlendirme 2 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | Tek bir örneklemden elde edilen verilerle tanı testini değerlendirme 3 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
12 | İki tanı testinin değerlendirme ölçütlerini karşılaştırma 1 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | İki tanı testinin değerlendirme ölçütlerini karşılaştırma 2 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | İki tanı testinin değerlendirme ölçütlerini karşılaştırma 3 | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
15 | Tanı testi değerlendirme çalışma tasarımlarında örneklem büyüklüğü hesabı | Verilen kaynak kitapta uygun bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 112 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,48 | ||
AKTS | 4 AKTS |