EBE527 Hemşirelik-Ebelik Araştırmalarında Etik ve Metedoloji

2 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBE527
Ad Hemşirelik-Ebelik Araştırmalarında Etik ve Metedoloji
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 1-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SULTAN ALAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Ebelik / Hemşirelik araştırmalarının araştırma etiği ve metodolojisine uygun olarak planlanması, uygulanması, değerlendirilmesi, yazılması, yayın haline getirilmesi konusunda rehberlik etmektir.

Dersin İçeriği

Ebelik/Hemşirelik alanındaki çalışmaların araştırma etiği ve metodolojiye uygun olarak planlanması, uygulanması, değerlendirilmesi, makale yazımı ve yayımlanması.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Kansu E. (1994) Bilimsel Yanıltma ve Önlenmesi,Dünyada ve Türkiye’de Bilim,Etik ve Üniversite, Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.

Notlar

Aydın E, Ersoy N. (1995) Tıp Etiği İlkeleri. Türkiye Klinikleri Tıbbi Etik Dergisi. (3); 2,3: 48–52.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sağlık alanında araştırmanın önemini bilir.
ÖÇ02 Ebelik/Hemşirelik araştırmalarının mesleğin gelişimine katkısını bilir.
ÖÇ03 Tıp etiği temel ilkelerini bilir.
ÖÇ04 Araştırmada etiğin önemini bilir.
ÖÇ05 Araştırma planlanmasından ihtibaren her aşamasında etiğe uygun davranmasını bilir.
ÖÇ06 Canlılara ve doğaya zarar vermemenin önemini bilir ve açıklar.
ÖÇ07 İnsan denekleri araştırma ile ilgili her konuda anlaşılır bir dil kullanarak aydınlatır ve onamlarını alır.
ÖÇ08 Deneklerin mahremiyetlerini korur.
ÖÇ09 Deneklerin güvenliğini üst düzeyde tutmasını bilir.
ÖÇ10 Araştırma ile ilgili Uluslararası bildirgeleri bilir.
ÖÇ11 Bilimsel yanıltmanın önemini kavrar.
ÖÇ12 Bilimsel yanıltma biçimlerini açıklar.
ÖÇ13 Ebelik/hemşirelik bakımı ve uygulamaları ile ilgili bir araştırma planlar, uygular, değerlendirir ve sunum yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik kavram, kuram, teori ve ilkeleri hakkında bilgi birikimi ile ebelik felsefesini geliştirir. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik alanı ile ilgili bilgi ve bakım teknolojilerini takip eder, bu konularda bilgisini arttırır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın, aile ve toplum sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslar arası göstergeleri açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın, aile ve topluma sağlığı geliştirici, hastalıkları önleyici, tedavi edici ve destekleyici ebelik hizmeti sunar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadının tüm yaşam evrelerindeki özelliklerini, potansiyel ve mevcut biyo-psiko-sosyal sorunlarını bilir, bakım gereksinimlerini söyler ve problem çözme yaklaşımı ile kanıta dayalı ebelik bakımı verir. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik alanı ile ilgili sorunları tanımlar ve ulusal ve uluslararası mesleki ve yasama kuruluşları ile işbirliği içinde uygun stratejiler geliştirir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilir ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar / bilimsel toplantılarda sunar. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ebelik alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda elde ettiği yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceler.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgisayar ve bilişim teknolojisini ileri düzeyde kullanır. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ebelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ebelik alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Liderlik özelliğini geliştirir ve sağlık ekibinin önemli bir üyesi olarak sağlık alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve kadın-çocuk-aile ve toplum sağlığının korunup, geliştirilmesi ve yükseltilmesi için aktif rol alır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İnsan, toplum sağlığı Sağlık alanında araştırmalar ve önemi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
2 Ebelik/Hemşirelik araştırmaları ve mesleki gelişmeye katkısı Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
3 Biyoetik; doğa, canlılar ile ilgili araştırmalar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
4 Tıp etiği temel ilkeleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
5 Araştırma etiği ve önemi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
6 İnsan denekleri araştırma ile ilgili her konuda anlaşılır bir dil kullanarak aydınlat ma ve onam alma Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
7 İncinebilir gruplarda araştırma yaparken dikkat edilecek hassasiyetler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
8 Ara Sınavlar Okuma, Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Deneklerin mahremiyetlerini korumak ve güvenliğini en üst düzeyde sağlama sorumluluğu Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
10 İnsan deneklerde araştırma ile ilgili ulusal düzenlemeler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
11 Araştırma ile ilgili Uluslararası bildirgeler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
12 Bilimsel yanıltma nedir. Bilimsel yanıltma biçimleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
13 Ebelik/hemşirelik bakımı ve uygulamaları ile ilgili bir araştırma planlanması Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
14 Ebelik/hemşirelik bakımı ve uygulamaları ile ilgili planladığı araştırma uygulanması Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
15 Ebelik/hemşirelik bakımı ve uygulamaları ile ilgili planlanan ve uygulanan bir araştırmanın değerlendirmesinin yapılması Bilimsel bir toplantı için sunum hazırlanması Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 62
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,48
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.11.2022 10:56