Genel Bilgi
Kod | HEM636 |
Ad | Çocuk İhmal ve İstismarında Hemşirelik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞENAY ÇETİNKAYA |
Dersin Amacı / Hedefi
Doktora öğrencisine, istismar ve ihmale uğrayan/uğrama olasılığı olan çocuk/gençleri tanıyıp, önlemeye yönelik çalışmalar yapması, istismar ve ihmale uğramış çocuk ve ailesine hemşirelik süreciyle yaklaşımda bulunmasını sağlamak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Çocukların ortak gereksinimleri. Anne-çocuk bağının kurulmasında hemşirenin rolü. Çocuk Hakları. Çocuk ihmal ve istismarını, tanımlarını, türleri. İhmal ve/veya istismara uğramış çocuk ve ailesine hemşirelik süreciyle bakım uygulamak
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Pediatri Hemşireliği. Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (Edts). 3. Baskı. 17. Bölüm. Adana: Akademisyen Tıp Kitabevi. 2021. ss. 709-754. ISBN: 978-625-8430-10-3
Notlar
Üniversite veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çocuk Hemşiresi, Çocuk Haklarını öğrenerek ve/veya öğreterek çocuk ve ailesinin bir nevi avukatı gibi savunucu rolünde olması beklenir |
ÖÇ02 | Anne-çocuk bağının kurulmasında hemşirenin rolünü kavrar |
ÖÇ03 | İhmal ve/veya istismara uğramış çocuk ve ailesine hemşirelik süreciyle bakım uygulaması yapabilir |
ÖÇ04 | İstismar ve/veya ihmale uğramış çocuklar için yasal düzenlemeler ve sağlık profesyonellerinin yasal sorumluluklarını bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşim kurar. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini ve istatistiksel yöntemleri kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çocukların ortak gereksinimleri. Fiziksel ve biyolojik gereksinimler. Duygusal güvenlik-güvensizlik vb. | ilgili konu hakkında literatür araştırmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Anne-çocuk bağının kurulmasında hemşirenin rolü. | ilgili konu hakkında literatür araştırmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Çocuk Hakları | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Çocuk Haklarında Dünyadaki durum | ilgili konu hakkında literatür araştırmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Çocuk Hakları açısından Türkiye Gerçeği | ilgili konu hakkında literatür araştırmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Çocuk Hemşiresi, Çocuk Haklarını öğrenerek ve/veya öğreterek çocuk ve ailesinin bir nevi avukatı gibi savunucu rolünde olması, | ilgili konu hakkında literatür araştırmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Çocuk ihmal ve istismarını, tanımlarını, türleri. | ilgili konu hakkında okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Çocuk ihmal ve istismarını, tanımlarını, türlerine devam | ilgili konu hakkında okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Pediatrik Tanılama | ilgili eğitim videosu izlemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | İlgili birimlerle (adli tıp kurumu, sosyal hizmetler kurumu, çocuk pskiyatristi vb) iletişimde bulunma | ilgili konu hakkında literatür araştırmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | İstismar ve/veya ihmale uğramış çocuklar için yasal düzenlemeler ve sağlık profesyonellerinin yasal sorumlulukları | literatür araştırmak ve yasal mevzuatı incelemek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | İhmal ve/veya istismara uğramış çocuk ve ailesine hemşirelik süreciyle bakım uygulamak | ilgili konu hakkında literatür araştırmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | İhmal ve/veya istismara uğramış çocuk ve ailesine hemşirelik süreciyle bakım uygulamak devam | ilgili vaka aramak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Proje ödevi | ilgili konu hakkında literatür araştırmak | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,48 | ||
AKTS | 2 AKTS |