Genel Bilgi
Kod | HEM605 |
Ad | Kanıta Dayalı Uygulamalar |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ZEHRA ESKİMEZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin, bireysel hasta bakımına ilişkin uygulamalarda hasta tercihlerini ve elde bulunan en iyi kanıtları kullanarak karar alması konusunda bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
1. Kanıta dayalı hemşireliğe giriş. 2. Kanıta dayalı uygulamada temel kavramlar. 3. Kanıt kaynakları ve kullanımı. 4. Kanıta dayalı hemşirelik bakımı basamakları. 5. Kanıta dayalı uygulama süreci. 6. Kanıta dayalı bakım uygulamalarında vaka örnekleri çözümleme.
Dersin Ön Koşulu
Hemşirelik Yüksek Lisans mezunu olmak
Kaynaklar
1. Kocaman G. (2003) “Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama”, Hemşirelikte Araştırma Dergisi, 5(2), 61-69. http://www.hemargedergi.org/2003/2003_7.pdf 2. Güldal D.,Ergör G., Derebek E. (ed) (2008) Kanıta Dayalı Tıp: nasıl uygulamalı ve öğretmeli. (Sackett ve ark., Evidence-Based Medicine: how to practice and teach. EBM, 2000), Dokuz Eylül Yayıncılık, İzmir. 3. Ciliska D.K. et al (2001) Resources to Enhance Evidence-based Nursing Practice. AACN, v.12(4),520-528.
Notlar
4. Craig J., Smyth RL (2007) The Evidence-based Practice Manuel for Nurses, Churchill Livingstone, sec.ed., Toronto. 5. Dicenso A., Guyatt G., Ciliska D. (2005) Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice, Honor Society of Nursing, Mosby. 6. Morris M., Scott-Findlay S., Estabrooks C.A. (2001) Evidence-based Nursing Web Sites: Finding the Best Resources. AACN, v.12(4), 578-587.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1. Kanıta dayalı uygulamaların tarihçesini bilir |
ÖÇ02 | 2. Kanıt, kanıta dayalı uygulama, kanıta dayalı hemşirelik kavramlarını bilir |
ÖÇ03 | 3. Kanıta dayalı uygulama bileşenlerini bilir |
ÖÇ04 | 4. Kanıt kaynaklarını açıklayabilir |
ÖÇ05 | 5. Kanıta dayalı uygulama sürecini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşimi kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşim kurar. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini ve istatistiksel yöntemleri kullanır. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin ve kaynakçaların tanıtımı | Konuya ilişkin literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
2 | Kanıt ve kanıta dayalı uygulamaların tarihsel gelişimi | Konuya ilişkin literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
3 | Kanıta dayalı uygulamada temel kavramlar. | Konuya ilişkin literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
4 | Kanıt kaynakları ve kullanımı | Konuya ilişkin literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
5 | Kanıta dayalı hemşirelik bakımı basamakları | Konuya ilişkin literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
6 | Kanıta dayalı uygulama süreci | Konuya ilişkin literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
7 | Kanıt düzeyleri ve sınıflandırılması | Konuya ilişkin literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Derste işlenen konuların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Bakım ve uygulamalarda kanıt ve kalite yönetimi | Konuya ilişkin literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
10 | Kanıta dayalı bakım uygulamalarında vaka örnekleri çözümleme-1 | Konuya ilişkin literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
11 | Kanıta dayalı bakım uygulamalarında vaka örnekleri çözümleme-2 | Konuya ilişkin literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
12 | Kanıta dayalı bakım uygulamalarında vaka örnekleri çözümleme-3 | Konuya ilişkin literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
13 | Kanıta dayalı bakım uygulamalarında vaka örnekleri çözümleme-4 | Konuya ilişkin literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
14 | Kanıta dayalı bakım uygulamalarında vaka örnekleri çözümleme-5 | Konuya ilişkin literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
15 | Kanıta dayalı bakım uygulamalarında vaka örnekleri çözümleme-6 | Konuya ilişkin literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derste işlenen konuların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derste işlenen konuların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |