Genel Bilgi
Kod | KDH516 |
Ad | Sağlık Hizmetlerinde İletişim |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ZEHRA ESKİMEZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
-Bu derste, iletişim yöntem ve teknikleri, iletişimi engelleyen faktörlerin tanımlanması, çatışma yaratan durumların tanımlanması, sağlık hizmetlerinde etkin iletişim kurma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
İletişim kavramı ,İletişimin insan ilişkilerindeki önemini ve iletişimi etkileyen faktörler, Yararlı iletişim teknikleri,Sözlü ve sözsüz iletişim biçimleri, Mesleki ve sosyal iletişim Empati, Empatik iletişim, Hasta hemşire ilişkisi ,Terapötik iletişim, Kişilerarası iletişim çatışmaları ve çözümü Kendini tanıma, Kendini tanımanın yolları, Kendini tanıma uygulamaları, Atılgan davranış, Pasif davranış, Manüpülatif davranış, Niçin asörtif olmak istenir?, Değişik yaş dönemleri ve ilişkilerimiz Özel davranış gösteren hasta ve hasta davranışları, Sağlık ekibi içinde kişiler arası ilişkiler, Ailede iletişim, Dinleme anlama anlatma, İletişimi engelleyen yaklaşımlar.
Dersin Ön Koşulu
-yok
Kaynaklar
-1)Dökmen, Ü. (1996). İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yayıncılık, İstanbul. 2) Öz F.(2004). Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Tic. AŞ.Ankara. 3)Özcan, A. (1996). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitabevleri, İzmir. 4)Terakye, G. (1993). Hemşirelikte İletişim ve Hasta Hemşire İlişkileri, Se&Ra Matbaacılık, Ankara. 5)Cüceloğlu,D. (2007).Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitapevi. 6)Dökmen, Ü. (2010).İletişim Çatışmaları ve Empati,Remzi Kitapevi.
Notlar
-ders notları, sunumlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1- İletişimin temel kavramları ve insan ilişkilerindeki önemini kavramak. |
ÖÇ02 | 2-iletişimi etkileyen faktörleri kendi ifadesiyle söyleyebilmek |
ÖÇ03 | 3-İletişim becerilerini sosyal ve mesleki yaşamında kullanmak. |
ÖÇ04 | 4-Kişilerarası ilişkilerde temel davranış biçimlerini kavramak |
ÖÇ05 | 5-Yardım edici iletişim becerilerini kişiler arası ve hasta-sağlık personeli ilişkilerine uyarlayabilmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği uygulamalarında kanıta dayalı hemşirelik bakımından yararlanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlıklı ve hasta bireyin sorunlarını çözümlemede doğum ve kadın hastalıkları hemşireliğindeki yeni yaklaşımları kullanır. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinlerden ve kendi alanından edindiği temel bilgileri uygulama alanlarında kullanır ve verdiği hizmeti değerlendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırmadan elde ettiği sonuçları doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası iletişim sağlayabilir ve işbirliği kurabilir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği uygulamalarına eleştirel gözle bakar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uygun çalışılmasına yönelik tutum geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve giriş | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
2 | İletişim kavramı | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
3 | İletişimin insan ilişkilerindeki önemini ve iletişimi etkileyen faktörler | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
4 | Yararlı iletişim teknikleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
5 | Sözlü ve sözsüz iletişim biçimleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
6 | Mesleki ve sosyal iletişim | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
7 | Empati, Empatik iletişim | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
8 | Ara Sınavlar | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
9 | Hasta hemşire ilişkisi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
10 | Kişilerarası iletişim çatışmaları ve çözümü | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
11 | Terapötik iletişim | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
12 | Kendini tanıma, Kendini tanımanın yolları, Kendini tanıma uygulamaları | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
13 | Atılgan davranış, Pasif davranış, Manüpülatif davranış, Niçin asörtif olmak istenir? | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
14 | Değişik yaş dönemleri ve ilişkilerimiz | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
15 | Sağlık ekibi içinde kişiler arası ilişkiler | Konuya ilişkin kaynakların okunması | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derse ilişkin tüm kaynakların okunması | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derse ilişkin tüm kaynakların okunması |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |