Genel Bilgi
Kod | SHS132 |
Ad | Çevre Sağlığı |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Burak METE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bahar dönemi sonunda sağlık hizmetleri meslek yüksek okulu öğrencileri; çevre sağlığı hizmetleri ve özellikleri ile afetlerde çevre sağlığı konularında bilgi sahibi olacaklardır.
Dersin İçeriği
Temel çevre sağlığı çalışmaları ile afetlerde çevre sağlığı çalışmaları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
"1)Umumi Hıfzıssıhha Kanunu-1930<br>2)Güler Ç. Su Kalitesi. T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ.Temel Kay.D.No:43 Ankara, 1997.<br>3)Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği(SKKY)-2004<br>4)İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmelik-2005<br>5)SKKY Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik-2008<br>6)SKKY Numune Alma ve Analiz Metotları Tebliği-2009<br>7)SKKY Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik-2013<br>8)T.C. Başbakanlık Gıda ile ilgili Yönetmelik ve Kanunlar.<br>9)Tarım ve Köy işleri Bakanlığı Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğünün Görevleri<br>10)Tarım ve Köy işleri Bakanlığı, Tarım ve Köy işleri Bakanlığının Görevleri<br>11)Güler Ç, Çobanoğlu Z. İnsan ve Hayvan atıkları, Sıvı atıklar, T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ.Temel Kay.D.No:28 Ankara, 1994.<br>12)Güler Ç, Çobanoğlu Z.Vektör, Kemirici ve Başıboş Hayvanların Kontrolü. T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ. Temel Kay.D.No:31 Ankara, 1994.<br>13)T.C.Çevre Bakanlığı. Çevre Notları. Ankara, Mart-1998.<br>14)Güler Ç, Çobanoğlu Z. Afetlerde Çevre Sağlığı Önlemleri. T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ.Temel Kay.D.No:39 Ankara, 1997.<br>15)Maxcy-Rosenau-Last. Public Healt & Preventive Medicine. U.S.A.2008.<br>"
Notlar
"1)Umumi Hıfzıssıhha Kanunu-1930<br>2)Güler Ç. Su Kalitesi. T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ.Temel Kay.D.No:43 Ankara, 1997.<br>3)Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği(SKKY)-2004<br>4)İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmelik-2005<br>5)SKKY Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik-2008<br>6)SKKY Numune Alma ve Analiz Metotları Tebliği-2009<br>7)SKKY Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik-2013<br>8)T.C. Başbakanlık Gıda ile ilgili Yönetmelik ve Kanunlar.<br>9)Tarım ve Köy işleri Bakanlığı Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğünün Görevleri<br>10)Tarım ve Köy işleri Bakanlığı, Tarım ve Köy işleri Bakanlığının Görevleri<br>11)Güler Ç, Çobanoğlu Z. İnsan ve Hayvan atıkları, Sıvı atıklar, T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ.Temel Kay.D.No:28 Ankara, 1994.<br>12)Güler Ç, Çobanoğlu Z.Vektör, Kemirici ve Başıboş Hayvanların Kontrolü. T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ. Temel Kay.D.No:31 Ankara, 1994.<br>13)T.C.Çevre Bakanlığı. Çevre Notları. Ankara, Mart-1998.<br>14)Güler Ç, Çobanoğlu Z. Afetlerde Çevre Sağlığı Önlemleri. T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ.Temel Kay.D.No:39 Ankara, 1997.<br>15)Maxcy-Rosenau-Last. Public Healt & Preventive Medicine. U.S.A.2008.<br>"
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çevre, koruyucu hekimlik ve yöntemlerinin tanımlarını yapar |
ÖÇ02 | İçme ve kullanma suları kontrolünü açıklar |
ÖÇ03 | Gıda kontrolünü açıklar |
ÖÇ04 | Atıkların kontrolünü açıklar |
ÖÇ05 | Vektörlerin kontrolünü açıklar |
ÖÇ06 | Hava kirliliği kontrolünü açıklar |
ÖÇ07 | Gürültü kontrolünü açıklar |
ÖÇ08 | Endüstri hijyenini betimler |
ÖÇ09 | Afetlerde çevre sağlığı çalışmalarını sıralar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temeli ile kinezyoloji hakkında bilgi sahibi olma | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminoloji ile fizyoterapi alanında kullanılan temel kavram ve ilkeleri açıklama | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi uygulamaları için gerekli temel fizik ve biyofizik kavramları hakkında bilgi sahibi olma | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi alanında kullanılan cihaz, araç ve gereçleri tanır, bunların temel çalışma prensiplerini açıklama | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili hasta koruma yöntemleri ve tedavi yöntemlerini sıralama | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyotarapi uygulaması öncesi hasta hazırlığı ile ortezler ve yardımcı cihazları uygulama | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi teknikerliğinde kullanılan temel ölçme değerlendirme yöntemlerini kullanma | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta fizyoterapiye alınmadan önce fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanı tarafından verilen tedavi planını okumayı ve değerlendirmeyi öğrenme | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalara fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi tarafından önerilen tedavi programını fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyotarpist gözetiminde uygulama | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapide kullanılan temel egzersizleri hastalara fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde yardım eder ve hasta transfer aktivitelerine yardım eder | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapide kullanılan sıcak-soğuk uygulamalar ile elektroterapi modalitelerini fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygulama | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi programı öncesi tedavi cihazlarını hazırlamayı öğrenme | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanılan cihazların kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlama | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kritik durumlar ile ilgili bilgi sahibi olur ve gerektiğinde sonuçları en kısa zamanda ilgili fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimine bildirme | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olma | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik sorumluluk bilincine sahip olarak hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurma | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilgisayar programı ve bilgi teknolojileri ile en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlilikte kullanma | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alma, yaralanmalarda ilk müdaheleyi bilme | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki teknolojik gelişmeleri izleme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çevre, koruyucu hekimlik ve yöntemlerinin tanımları | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İçme ve kullanma suları kontrolü-I | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | İçme ve kullanma suları kontrolü-II | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Gıda kontrolü | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Atıkların kontrolü-I | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Atıkların kontrolü-II | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Vektörlerin kontrolü | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Ara Sınav | Soru hazırlama ve basım | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Hava kirliliği kontrolü-I | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Hava kirliliği kontrolü-II | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Gürültü kontrolü | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Endüstri hijyeni | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Afetlerde çevre sağlığı çalışmaları-I | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Afetlerde çevre sağlığı çalışmaları-II | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru hazırlama ve basım | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru hazırlama ve basım | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |