Information
Code | SHS132 |
Name | Environmental Health |
Term | 2023-2024 Academic Year |
Semester | 2. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Ön Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. Burak METE |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
At the end of spring semester students will gain knowledge about the basic issues of environmental health services and environmental health work in disaster.
Course Content
Environmental health work in disaster with basic environmental health studies.
Course Precondition
Yok
Resources
"1)Umumi Hıfzıssıhha Kanunu-1930<br>2)Güler Ç. Su Kalitesi. T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ.Temel Kay.D.No:43 Ankara, 1997.<br>3)Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği(SKKY)-2004<br>4)İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmelik-2005<br>5)SKKY Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik-2008<br>6)SKKY Numune Alma ve Analiz Metotları Tebliği-2009<br>7)SKKY Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik-2013<br>8)T.C. Başbakanlık Gıda ile ilgili Yönetmelik ve Kanunlar.<br>9)Tarım ve Köy işleri Bakanlığı Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğünün Görevleri<br>10)Tarım ve Köy işleri Bakanlığı, Tarım ve Köy işleri Bakanlığının Görevleri<br>11)Güler Ç, Çobanoğlu Z. İnsan ve Hayvan atıkları, Sıvı atıklar, T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ.Temel Kay.D.No:28 Ankara, 1994.<br>12)Güler Ç, Çobanoğlu Z.Vektör, Kemirici ve Başıboş Hayvanların Kontrolü. T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ. Temel Kay.D.No:31 Ankara, 1994.<br>13)T.C.Çevre Bakanlığı. Çevre Notları. Ankara, Mart-1998.<br>14)Güler Ç, Çobanoğlu Z. Afetlerde Çevre Sağlığı Önlemleri. T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ.Temel Kay.D.No:39 Ankara, 1997.<br>15)Maxcy-Rosenau-Last. Public Healt & Preventive Medicine. U.S.A.2008.<br>"
Notes
"1)Umumi Hıfzıssıhha Kanunu-1930<br>2)Güler Ç. Su Kalitesi. T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ.Temel Kay.D.No:43 Ankara, 1997.<br>3)Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği(SKKY)-2004<br>4)İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmelik-2005<br>5)SKKY Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik-2008<br>6)SKKY Numune Alma ve Analiz Metotları Tebliği-2009<br>7)SKKY Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik-2013<br>8)T.C. Başbakanlık Gıda ile ilgili Yönetmelik ve Kanunlar.<br>9)Tarım ve Köy işleri Bakanlığı Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğünün Görevleri<br>10)Tarım ve Köy işleri Bakanlığı, Tarım ve Köy işleri Bakanlığının Görevleri<br>11)Güler Ç, Çobanoğlu Z. İnsan ve Hayvan atıkları, Sıvı atıklar, T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ.Temel Kay.D.No:28 Ankara, 1994.<br>12)Güler Ç, Çobanoğlu Z.Vektör, Kemirici ve Başıboş Hayvanların Kontrolü. T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ. Temel Kay.D.No:31 Ankara, 1994.<br>13)T.C.Çevre Bakanlığı. Çevre Notları. Ankara, Mart-1998.<br>14)Güler Ç, Çobanoğlu Z. Afetlerde Çevre Sağlığı Önlemleri. T.C.Sağ.Bak.Çev.Sağ.Temel Kay.D.No:39 Ankara, 1997.<br>15)Maxcy-Rosenau-Last. Public Healt & Preventive Medicine. U.S.A.2008.<br>"
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Definitions of environment and preventive medicine, control of drinking and potable water, food control, waste control, vector control, residential health, control of air pollution, noise control, industrial hygiene, environmental health work in disaster |
LO02 | Explains drinking and using water control |
LO03 | Explain the control of food |
LO04 | Explain the control of the waste |
LO05 | Explain the control of vectors |
LO06 | Explosion of air pollution control |
LO07 | Explain the noise control |
LO08 | Describes industrial hygiene |
LO09 | Sorts of environmental health studies in disasters |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To have knowledge about kinesiology with the basis of human normal structure and function | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explain the basic concepts and principles used in the field of medical terminology and physiotherapy | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To have knowledge about basic physics and biophysics concepts for physiotherapy applications | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognize the devices, tools and equipments used in the field of physiotherapy and explain the basic working principles of them | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sort the treatment methods and patient protection methods related to the field | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Application of orthesis and assistive devices with patient preparation before physiotherapy practice | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Using basic assessment methods used in physical therapist assisstant applications | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Use appropriate methods and techniques for the development of critical thinking, creative thinking and problem solving skills | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Learning to read and evaluate the treatment plan given by physical medicine and rehabilitation specialist before the patient is undergoing physiotherapy | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Application of the treatment program recommended by the physician of physical medicine and rehabilitation to the patients under the supervision of a physician or physiotherapist. | 3 |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Assists the basic exercises used in physiotherapy under the supervision of a physician and physical therapist and assisting patient transfer activities | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Application of hot-cold applications and electrotherapy modalities in physiotherapy under the supervision of physical medicine and rehabilitation physician or physiotherapist | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Learning to prepare treatment devices before physiotherapy program | 2 |
PLO14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Perform the calibration and maintenance of the devices regularly and ensure that they operate in the most efficient way | |
PLO15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have knowledge of critical situations and, when necessary, report the results to the relevant physical medicine and rehabilitation physician | |
PLO16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Having the ability to critically evaluate the information he has learned after graduation with his own knowledge | |
PLO17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Communicate effectively with patients and health care workers with professional ethical responsibility. | |
PLO18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To be able to use basic computer program and information technologies to follow developments in at least one foreign language | |
PLO19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To take precautions about health and work security in the working environment, to know the first intervention in injuries | |
PLO20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Monitoring of technological technological developments |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Definitions of environment and preventive medicine | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Control of drinking and potable water-I | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Control of drinking and potable water-II | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Food control | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Waste control-I | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Waste control-II | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Vector control | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Midterm exam | Question preparation and printing | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Control of air pollution-I | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Control of air pollution-II | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Noise control | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Industrial hygiene | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Environmental health work in disaster-I | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Environmental health work in disaster-II | Reviewing the lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Term Exams | Question preparation and printing | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Question preparation and printing | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 6 | 6 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 78 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,12 | ||
ECTS | 3 ECTS |