Genel Bilgi
Kod | BSB612 |
Ad | Kültür Endüstriler ve İletişim |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Eğlence endüstrileri, kitle kültürü, seyirci, spor, boş zaman, küreselleşme, tüketim; Çağdaş medya sistemleri içerisinde Adorno ve Horkheimer’ın kültür endüstrisi kavramının yeri, endüstrileşme ve kültürel üretim süreçleri, kitle kültürünün çözülmesi tarışmaları, postmodernite ve kültür edüstrilerinin konumu, medya ve kültür edüstrileri bağlamında seyirci-tüketici-müşteri, yeni medya teknolojileri ve katılım tartışmaları üzerinden geleneksel kültür endüstrileri okumaları
Dersin İçeriği
Endüstrisi ve Medyanın İktidar ile hangi noktalarda temas halinde olduğu, bu temasın ne tür gereksinimi karşıladığı konularının tartışılması; Kültür Endüstrisi, Medya ve İktidar ilişkilerinin incelemesi, Frankfurt Okulu üyeleri Adorno, Horkheimer ve Marcuse’nin konulaştırmaları ve değerlendirilmeleri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (2007). Kültür endüstrisi. İstanbul: İletişim Yayınları.
Notlar
Adorno, T. W. (2003). Kültür endüstrisini yeniden düşünürken. Cogito, 36, 76-84.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kültür endüstrilerinin konumu, medya ve kültür edüstrileri bağlamında seyirci-tüketici-müşteri ilişkisini değerlendirir |
ÖÇ02 | Kültür ve spor arasındaki ilişkiyi kurabilir |
ÖÇ03 | Kültür endüstrisi ve sporun çeşitli branşlarına ilişkin özgün çalışmalar yapabilir |
ÖÇ04 | İletişim ve spor disiplini arasındaki bağlantıyı kurarak disiplinler arası çalışma yapabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Antrenörlük, sağlık, spor yönetimi alanlarında, sporda beceri öğretimi, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. | |
PÖÇ03 | Belirsiz | Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. | 4 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. | |
PÖÇ06 | Belirsiz | Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. | |
PÖÇ08 | Belirsiz | Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. | |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. | 5 |
PÖÇ11 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. | 3 |
PÖÇ12 | Belirsiz | Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | dersin tanıtımı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kültür endüstrisi nedir? yeniden düşünürken | Adorno, T. W., Ülner, N., Tüzel, M., Gen, E., & Bernstein, J. M. (2007). Kültür endüstrisi kültür yönetimi. İletişim. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Frankfurt okulu | Şan, M. K., & Hira, İ. (2007). Frankfurt Okulu ve kültür endüstrisi eleştirisi. Sosyoloji yazıları I, 324, 340. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Walter Benjamin kavramıyla kültür endüstrisi | Sevim, B. A. (2010). Walter Benjamin’in kavramlarıyla kültür endüstrisi:“aura”,“öykü anlatıcısı” ve “flâneur”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 509-516. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Marcus ve Horkheimer bağlamında kültür endüstrisi | ÇAKMAK, F. (2022). KÜLTÜR ENDÜSTRİSİNDEN KÜLTÜR EMPERYALİZMİNE MEDYA ARACILIĞIYLA YOLCULUK. MEDYA VE TÜKETİM I, 201. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kültür ve küreselleşme | Taylan, H. H., & Arklan, Ü. (2008). Medya ve Kültür: Kültürün Medya Araciliğiyla Küreselleşmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 86. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kültürün sosyal medya ile aracılanması | Aksoy, S. (2019). Kültür endüstrisi güdümünde boş zaman pratiklerinde tektipleşme:" Keyif" etiketi ile yapılmış Instagram paylaşımları üzerine bir inceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (31), 601-622. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Eleştlrel Kuram ve Postmodemlzm | Adorno, T. W. (2003). Kültür endüstrisini yeniden düşünürken. Cogito, 36, 76-84.. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kültür yönetimi | Ümer, E. (2016). Adorno, Debord ve Baudrillard’da Kültür ve Sanat. Sanat ve Tasarım Dergisi, (17), 171-187. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kültür endüstrisi eleştirisi | KURT, A. Y., & Kihtir, A. (2009). Adorno ve Horkheimer’in Kültür Endüstrisi Eleştirisi Üzerine Bir İnceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kültür endüstrisi eleştirisi.2 | Necla, M. O. R. A. (2008). Medya ve kültürel kimlik. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-14. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Yeni medya teknolojileri ve katılım tartışmaları üzerinden geleneksel kültür endüstrileri okumaları. | GÜL, M. E. (2019). Kültür endüstrisi ürünü olarak dijital oyunlar: Playerunknown’s Battlegrounds (Pubg) oyunu örneği. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 5(2), 448-465. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Kültür endüstrisi ve sinema | KOLUAÇIK, İ. (2017). Eleştirel teorisyenlerin kültür endüstrisi kavramı çerçevesinde sanata ve sinemaya yaklaşımları. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2(3), 135-156. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | öğrenci sunumu | Sevim, B. A. (2010). Walter Benjamin’in kavramlarıyla kültür endüstrisi:“aura”,“öykü anlatıcısı” ve “flâneur”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 509-516. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | . | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | .. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,04 | ||
AKTS | 5 AKTS |