YBP134 Yaşlılarda Beslenme

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod YBP134
Ad Yaşlılarda Beslenme
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Yaşlılıkta meydana gelen değişiklikleri, enerji ve besin ögeleri gereksinimlerini, sağlık sorunlarını öğrenmektir

Dersin İçeriği

Yaşlılığın tanımı, sınıflandırılması, yaşlanma ile meydana gelen değişiklikler, yaşlılıkta enerji ve besin ögesi gereksinimleri, beslenme durumunun değerlendirilmesi, yaşlılıkta görülen sağlık sorunları, beslenme önerileri

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Heuberger, R., Chernoff, R. 2015. Special Topics in Nutrition and The Older Adult: Diet, Lifestyle, Disease, and Pharmacologic Considerations. Life Cycle Nutrition. (Ed.Sari Edelstein) Jones and Bartlett Learning, p.415-439. Lee, R.D., Nieman, D.C. 2010. Nutritional Assessment. The McGraw-Hill Companies, Inc. New York.

Notlar

Arıoğul, S.2006. Geriatri ve Gerontoloji. Nobel tıp Kitabevi, Özyurt Matbaacılık, Ankara. Sürücüoğlu, M. S., Özçelik, A.Ö. 2004. Yaşlılıkta Beslenme. Yaşlılık: Disiplinler Arası Yaklaşım, Sorunlar, Çözümler. Fersa Matbaacılık. s.135-160. Ankara


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Beslenmenin sağlığın temelini oluşturduğunu bilir.
ÖÇ02 Toplumdaki beslenme sorunları ve nedenlerinin neler olduğunu açıklar.
ÖÇ03 Yeterli ve dengeli beslenme ilkelerini listeler.
ÖÇ04 Besin öğeleri ve işlevlerinin neler olduğunu açıklar.
ÖÇ05 Yaşlılar bireylerde beslenme özelliklerini açıklar.
ÖÇ06 Yaşlılı bireylerde posalı beslenmenin önemini ayırt eder.
ÖÇ07 Malnütrisyonun tanımını yapabilmek ve yaşlılıkta önemini açıklar.
ÖÇ08 Obezite ve obezitenin neden olabileceği tehditleri açıklar.
ÖÇ09 Diyabeti, böbrek hastalığı ve kardiyovasküler hastalığı olan yaşlılarda beslenme özelliklerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yaşlılığın Demografisi Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Yaşlanma Teorileri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
3 Yaşlanma Sonucu Oluşan Değişiklikler I Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Yaşlanma Sonucu Oluşan Değişiklikler II Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Yaşlılıkta Enerji Besin Ögeleri Gereksinimi I Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
6 Yaşlılıkta Enerji Besin Ögeleri Gereksinimi II Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Yaşlılıkta Sağlıklı Beslenme Önerileri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Beslenme Durumunun Değerlendirilmesi I Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Beslenme Durumunun Değerlendirilmesi II Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Sağlık Sorunları I Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Sağlık Sorunları II Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 İlaç Kullanımı ve Beslenme Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Posa ve yaşlıda posalı gıdalarla beslenme Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Malnütrisyon ve Yaşlanma Anoreksisi Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2023 05:22