Genel Bilgi
Kod | AR260 |
Ad | Anadoluda Ölü Gömme Adetleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. KAZIM SERDAR GİRGİNER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. KAZIM SERDAR GİRGİNER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı prehistorik dönemlerde insanların ölümü nasıl karşıladıkları, ölenleriyle ilgili nasıl davrandıklarını ve öteki dünya hakkında neler düşündüklerinin tanıtılmasıdır.
Dersin İçeriği
Anadolu'da prehistorik dönemlere ait mezar tipleri, gömü şekilleri ve öteki dünya inançları işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Ders materyali
Notlar
T. Özgüç 1948, Ön Tarihte Anadolu'da Ölü Gömme Adetleri, TTK Yayınları. Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Prehistorik insanların ölüm hakkında ne bildiklerini tartışır |
ÖÇ02 | Anadolu'da Mezar tiplerini yorumlar |
ÖÇ03 | Mezar ve şahsi eşyalar hakkında yorum yapar |
ÖÇ04 | Mezarlık olayını araştırır |
ÖÇ05 | Ölü kültünü değerlendirir |
ÖÇ06 | Çevre kültür bölgelerindeki çağdaş gömü özelliklerini araştırır |
ÖÇ07 | Prehistorik dönem yerleşimlerini bilir |
ÖÇ08 | İnsan ve ölüm hakkında değerlendirme yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Neolitik Dönem Anadolusunda Ölü gömme | Literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Neolitik yerleşimler ve mezarları | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Mezarlardaki arkeolojik veriler ve eşyaların sınıflandırılması | Verilen yayınların eleştirisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Neolitik insanın ölüler ve diğer dünya ile ilgili düşündükleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Neolitik dönemde çevre kültür bölgeleriyle benzerlikler ve farklılıklar | Konuyla ilgi yayın taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kalkolitik dönemde Anadolu'da mezar | Bulunan yayınların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kalkolitik yerleşmeler ve mezarlar | Yayın okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme ve değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Mezar buluntuları ve bunların bırakılma nedenleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kalkolitik dönemde gömme şekilleri | Okunması gerekli yayınların seçimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Mezarlık olayının ortaya çıkma nedenleri | Okunan yayınların eleştirisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Erken Tunç çağında Anadolu ve ölü gömme | Ödev konusu seçimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Gömme şekilleri ve mezar eşyaları | Kaynakların tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Mezar tipleri | Ödevlerin son kontrolleri ve eksik yayınlara yönlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Diğer dünya inançları | Ödev teslimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme ve değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme ve değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |