Genel Bilgi
Kod | ECF212 |
Ad | Biyokimya II |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Karbohidrat, lipid,protein ve nükleik asit metabolizmasını (yapım ve yıkım) öğrenir, biyoenerjitiğin temel prensipleri ile ilişkilendirir, metabolikyolları birbiriyle ilişkilendirir, genetik bilgi aktarımının temelini anlayıp kavrar.
Dersin İçeriği
Bu derste, biyoenerjetik ve biyokimyasal tepkime türleri glikoliz, glukoneogenez ve pentoz fosfat yolağı, metabolik düzenlenmenin ilkeleri, sitrik asit çevrimi, yağ asidi yıkımı, amino asit yükseltgenmesi ve üre yapımı, oksidatif fosforillenme ve fotofosforillenme, lipit biyosentezi, amino asitlerin, nükleotidlerin ve ilişkili moleküllerin biyosentezi, memeli metabolizmasının hormonal düzenlenmesi ve bütünleştirilmesi, DNA metabolizması RNA metabolizması, protein metabolizması ve ilaç geliştirme konularında bilgi verilir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Nelson David L. Lehninger Biyokimyanın İlkeleri Palme Yayıncılık 2013 ISBN 9758982188, Berg Jeremy Mark Biyokimya (Stryer) Palme Yayınevi 2013 ISBN 9786053552024 Erden İnal Mine Marks Temel Tıbbi Biyokimyası Klinik Yaklaşım Güneş Tıp Kitabevi 2007 ISBN 9789752771383 Bender Murray Harper Biyokimya Nobel Tıp Kitabevi 2015 ISBN 9786053351542
Notlar
Alptekin Ö, ÇÜBİS sistemine yüklenmiş olan ders notları, 2022
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anabolizma, katabolizma, metabolizma, metabolit tanımlarını yapar. |
ÖÇ02 | Glikolizin tepkime basamaklarını gösterir. |
ÖÇ03 | Glikoliz ve glukoneogenez arasındaki ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ04 | Pentozfosfat yolağının önemini açıklar. |
ÖÇ05 | Metabolik yolakların düzenlenmesindeki basamakları açıklar. |
ÖÇ06 | İnsanlarda glikojen depo hastalıklarında rol oynayan enzimleri açıklar. |
ÖÇ07 | Sitrik asit çevriminin düzenlenmesini açıklar. |
ÖÇ08 | Yağların sindirimi, emilimi, taşınması ve depolanmasındaki temel basamakları açıklar. |
ÖÇ09 | Ateroskleroz ile LDL arasındaki ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ10 | Yağ asidi oksaidasyonundaki düzenlenme mekanizmalarını açıklar. |
ÖÇ11 | Amino asitlerin oksidatif parçalanmasındaki 3 temel yolu açıklar. |
ÖÇ12 | Üre üretimindeki tepkime basamaklarını açıklar. |
ÖÇ13 | Fenilalanin ve tirozin yıkım yolaklarını ve bu yolaklardaki enzimlerdeki hasarlara bağlı ortaya çıkan hastalıkları açıklar. |
ÖÇ14 | ATP sentezinde Kemiosmotik modeli açıklar. |
ÖÇ15 | Glukozun tamamen oksidasyonundan kazanılan ATP verimini hesaplar. |
ÖÇ16 | Yağ asitlerinin sentezindeki düzenlenme mekanizmalarını açıklar. |
ÖÇ17 | TAG sentezindeki hormonal denetimi açıklar. |
ÖÇ18 | HMG-KoA redüktaz enzimi ve statinler arasındaki ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ19 | Glisin-profirin sentez basamaklarındaki kusurlar ile porfiryalar arasındaki ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ20 | Pürin nükleotitlerinin katabolizmasını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyoenerjetik ve Biyokimyasal Tepkime Türleri | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Glikoliz, Glukoneogenez ve Pentoz fosfat yolağı | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Metabolik Düzenlenmenin İlkeleri | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sitrik asit Çevrimi | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yağ asidi yıkımı | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Amino asit yükseltgenmesi ve üre yapımı | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Oksidatif Fosforillenme ve fotofosforillenme | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Lipit biyosentezi | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Amino asitlerin, nükleotidlerin ve ilişkili moleküllerin biyosentezi | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Memeli metabolizmasının hormonal düzenlenmesi ve bütünleştirilmesi | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | DNA metabolizması | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | RNA metabolizması | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Protein metabolizması | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İlaç Geliştirme | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |