Genel Bilgi
Kod | PSI439 |
Ad | Ebeveynlik ve Çocuk Gelişimi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ŞÜKRAN OKUR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, ebeveynlik üzerine yapılan çalışmaları, çevrenin ve kültürün ebeveynliğe etkisi ve ebeveyn davranışlarının çocukların gelişimine olan etkisinin aktarılmasını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında, Türkiye'de ve uluslararası alan yazında yapılan ebeveynlik çalışmaları, sosyoekonomik bağlam ve kültür gibi çevresel faktörlerin ebeveynliğe etkisi, ebeveyn davranışlarının çocukların bilişsel gelişim, bağlanma, ahlak gelişimi, sosyo-duygusal gelişim gibi gelişim alanlarına olan etkisi gibi konular yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
Ana-Babalık: Kuram ve Araştırma (Melike Sayıl, Bilge Yağmurlu) - Koç Üniversitesi Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kişilerin ebeveyn olmaya yönelik motivasyonlarını anlamaya yönelik fikir sahibi olur. |
ÖÇ02 | Ana babalık ve aileye ilişkin kuramları ve yaklaşımları açıklar. |
ÖÇ03 | Ebeveynlik ile ilgili temel araştırma konularını tanır. |
ÖÇ04 | Ebeveynlik konusunda Türkiyede ve uluslararası alan yazında yapılmış olan çalışmalar hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Ailenin sosyoekonomik düzeyi ve kültür gibi çeşitli çevresel faktörler ile ebeveyn davranışları arasındaki ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ06 | Ebeveynin psikolojik ve fiziksel sağlığı ile kişilik özelliklerinin ebeveynlik davranışlarını nasıl etkilediğini kavrar. |
ÖÇ07 | Ebeveynlik inanışları ve tutumları ile ebeveynlik davranışları arasındaki farkı ve ilişkiyi açıklar |
ÖÇ08 | Farklı ana babalık davranışları ile çeşitli gelişimsel sonuçlar arasındaki ilişkileri tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, ders programının ve dersin beklentilerinin açıklanması | Kitap ve makaleden ilgili kısmı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ebeveynliğe Geçiş | Kitap ve makaleden ilgili kısmı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kuramsal Yaklaşımlar | Kitap ve makaleden ilgili kısmı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Ebeveynlik Davranışları: Sosyoekonomik Bağlam | Kitap ve makaleden ilgili kısmı okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Ebeveynlik Davranışları: Kişilik ve Psikopatoloji | Kitap ve makaleden ilgili kısmı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Ebeveynlik Davranışları: Kültür | Kitap ve makaleden ilgili kısmı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Ebeveynlik İnanışları ve Tutumları | Kitap ve makaleden ilgili kısmı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Ebeveynlik ve Bağlanma | Kitap ve makaleden ilgili kısmı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Ebeveynlik ve Bilişsel Gelişim | Kitap ve makaleden ilgili kısmı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Ebeveynlik ve Sosyal-Ahlak Gelişimi | Kitap ve makaleden ilgili kısmı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Ebeveynlik ve Sosyal-duygusal Gelişim | Kitap ve makaleden ilgili kısmı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Ebeveynlik ve Dil Gelişimi | Kitap ve makaleden ilgili kısmı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Ebeveynlik ve Mizaç İlişkisi | Kitap ve makaleden ilgili kısmı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Evlilik İlişkisi ve Ebeveynlik | Kitap ve makaleden ilgili kısmı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |