Genel Bilgi
Kod | ECS304 |
Ad | Tezgah Üstü İlaçlar |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi TUBA ŞERBETÇİ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Reçetesiz yaygın olarak kullanılan ilaçları tanır ve ülkemizde ve dünyadaki tezgah üstü ilaçlar ile ilgili düzenlemeler ve uygulamaların açıklanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Reçetesiz ilaç Kullanımına genel bakış, Tezgah üstü ilaçların sınıflandırılması, ülkemizde ve dünyadaki tezgah üstü ilaçlar.
Dersin Ön Koşulu
yoktur
Kaynaklar
1-Kayaalp S. Oğuz Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 1ve2 cilt. Pelikan Yayınları 2019. 2-Katzung Bertram G. Basic and Clinical Pharmacology McGraw-Hill Medical Books 2018. 3-Brunton Knollmann Dandan Laurence, Bjorn, Randa Hilal Goodman and Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics-13 th Edition McGraw-Hill Medical Books 2018. 4- Ritter, Flower, Henderson, Rang James, Rod, Graeme, Humphrey, Rang Dale's Pharmacology 8th Edition Churchill Livingstone 2016.
Notlar
PUBMED
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tezgah üstü ilaçların neler olduğunu sıralar. |
ÖÇ02 | Ülkemizde bulunan tezgahüstü ilaçların neler olduğunu açıklar. |
ÖÇ03 | Tezgah Üstü ilaçlar ile diğer ilaçlar arasındaki etkileşmeleri açıklar. |
ÖÇ04 | Tezgahüstü ilaçların Dünya'daki durumunu değerlendirir ve tartışır. |
ÖÇ05 | ABD ve Avrupa Birliği ülkelerindeki tezgah üstü ilaçların durumunu tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tezgah üstü ilaç tanımı; tezgah üstü ilaçların sınıflandırılması | Kitap, güncel literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Avrupa'da Kullanılan Tezgah Üstü İlaçlar | Kitap, güncel literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Amerika'da Kullanılan Tezgah Üstü İlaçlar | Kitap, güncel literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Uzak Doğu'da Kullanılan Tezgah üstü ilaçlar | Kitap, güncel literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Ülkemizde Kullanılan Tezgah üstü ilaçlara genel bakış | Kitap, güncel literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Cilt üzerine uygulanan ürünler | Kitap, güncel literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Ağrı, soğuk algınlığı ve ateş için kullanılan ürünler | Kitap, güncel literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ağrı, soğuk algınlığı ve ateş için kullanılan ürünler ve etkileşimleri | Kitap, güncel literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Kilo kontrolü ve uykuya yardımcı ürünler | Kitap, güncel literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Göz ve kulak için kullanılan ürünler | Kitap, güncel literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Kontraseptif ürünler | Kitap, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Tezgah üstü ilaç risk grupları | Kitap, güncel literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Tezgah Üstü ilaçların yarar-zarar İlişkisi | Kitap, güncel literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Genel Tekrar | Kitap, güncel literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |