Genel Bilgi
Kod | ECF504 |
Ad | Staj V |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 10. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-12 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 9 AKTS |
Yerel Kredi | 6 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | İşyeri Uygulaması (Klinik Uyg. vb.) |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | ÖMÜR MÜRSEL YALBUZDAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
ÖMÜR MÜRSEL YALBUZDAĞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Eczanede verilen klinik eczacılık/farmasötik bakım hizmetlerinin planlanmasını amaçlar.
Dersin İçeriği
Eczanede özel kullanım gerektiren dozaj formlarının (inhalerler, göz preparatları, insülinler ve diğer derialtı injeksiyonluk preparatlar, transdermal preparatlar, spreyler, varfarin, osteoporozda oral yolla kullanılan formlar vb.) kullanım talimatlarının değerlendirilmesi konularını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
1. Handbook of Institutional Pharmacy Practice (Brown RT). 2. American Journal of Health System Pharmacists (AJHSP), European Journal of Hospital Pharmacy Practice (EJHPP), Healthcare Pharmacy, Pharmacy Management ve Hospital Pharmacist dergilerindeki güncel makaleler
Notlar
1. Handbook of Institutional Pharmacy Practice (Brown RT). 2. American Journal of Health System Pharmacists (AJHSP), European Journal of Hospital Pharmacy Practice (EJHPP), Healthcare Pharmacy, Pharmacy Management ve Hospital Pharmacist dergilerindeki güncel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlaç danışmanlığını tüm farmakolojik gruplar ve dozaj şekillerinde uygular. |
ÖÇ02 | İlaç-dışı ürünleri adlandırır, tanır ve gruplandırır. |
ÖÇ03 | Acil durumlarda kullanılan ilaç, tıbbi malzeme ve antidotları tanır. |
ÖÇ04 | Eczacıların aile planlaması vb. koruyucu sağlık hizmetleri konusundaki fonksiyonlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Eczanede sıcaklık ve nem ölçümü yapar, kayıtların tutulması ve saklanmasını uygular. |
ÖÇ06 | Hasta haklarını açıklar ve meslek etiğini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Aile planlaması gibi koruyucu sağlık hizmetleri konusundaki eczacının görevleri | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Yazılı sınav, Ödev, Performans | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Zehirli ve ayrı bulundurulacak ilaç dolapları | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Yazılı sınav, Ödev, Performans | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
3 | Görev ve sorumluluk bilinciyle eczane organizasyonu | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Yazılı sınav, Ödev, Performans | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
4 | İşletme, envanter, imalat, reçete, narkotik, teftiş ve personel defterlerinin tutulması | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Yazılı sınav, Ödev, Performans | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Eczanelerde bulunması gereken defterler | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Yazılı sınav, Ödev, Performans | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Dermokozmetik ürünler | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Yazılı sınav, Ödev, Performans | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
7 | Besin eklentileri (fitofarmasötikler; nütrasötikler) | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Yazılı sınav, Ödev, Performans | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hasta tarafından bildirilen ilaç yan etkilerinin rapor edilme prosedürü | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Yazılı sınav, Ödev, Performans | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Hastanın ihtiyaçlarına sistematik yaklaşım | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Yazılı sınav, Ödev, Performans | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
11 | Özel hasta gruplarında akılcıve güvenli ilaç kullanımı ilkelerini | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Yazılı sınav, Ödev, Performans | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Gıda takviyelerinin akılcı ve güvenli kullanımında danışmanlık | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Yazılı sınav, Ödev, Performans | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Tartışma, Örnek Olay, Soru-Cevap |
13 | Sık karşılaşılan semptomları ve gerekli yönlendirmeler | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Yazılı sınav, Ödev, Performans | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Hasta profili oluşturma ve ilaç tedavi sürecini izlemede otomasyon programları | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Yazılı sınav, Ödev, Performans | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Eczanede yapılan denetimlere göre uygulamaları | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Yazılı sınav, Ödev, Performans | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 11 | 176 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 36 | 36 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 224 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,96 | ||
AKTS | 9 AKTS |