BBT230 Sulama ve Drenaj

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BBT230
Ad Sulama ve Drenaj
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SEMİH METİN SEZEN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. SEMİH METİN SEZEN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sulama sistemleri konusunda temel bilgileri öğrencilere aktarmak, anılan sistemlerin tasarım ilkelerini irdelemek, tarımda su kullanım randımanını artırmanın yollarını öğreterek uygulamada su tasarrufu sağlayan sulama sistemlerinin tasarımı için gerekli altyapıyı oluşturmaktır. Ayrıca, tarımsal drenajın önemi, drenaj yöntemleri, drenaj sistemlerinde sorunlara olası çözümler belirlemektir.

Dersin İçeriği

Sulamanın temel ilkeleri; toprak-bitki-atmosfer-su ilişkileri; bitki su gereksinimi; sulama suyu gereksinimi; sulama sistem kapasitesi; sulama randımanları; su dağılım üniformitesi; sulama programlama teknikleri; sulama sistemleri; yağmurlama, damla, yüzey sulama sistemleri, drenajın tanımı, önemi ve toprak üzerine etkileri, tarım alanlarında drenaj sorunu ve çözüm önerileri, drenaj etütleri, Drenaj yöntemleri: açık drenaj ve kapalı drenaj, drenaj sistemlerinin planlanması ve projelendirilmesi

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Sulama,

Notlar

Sulama sistemlerinin tasarımı


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sulama mühendisliği hakkında temel bilgilerini öğrenir.
ÖÇ02 Toprak-bitki-su-atmosfer ilişkilerini öğrenir
ÖÇ03 Bitki su tüketimi ve sulama suyu gereksinimi konularında temel bilgileri öğrenir
ÖÇ04 Sulama sistemi kapasitesini belirlemeyi öğrenir.
ÖÇ05 Sulama programlaması temel bilgileri kazanır.
ÖÇ06 Sulama zamanının belirlenmesinde kullanılan yöntemleri öğrenir.
ÖÇ07 Sulama sistemleri ve yöntemlerini öğrenir.
ÖÇ08 Damla sulama sistemlerini öğrenir.
ÖÇ09 Yağmurlama sistemlerini öğrenir.
ÖÇ10 Yüzey sulama yöntemlerini öğrenir.
ÖÇ11 Tarımsal drenajın önemini kavrar, drenaj sorununu tanımlar; kapalı ve açık drenaj sistemlerini öğrenir. Drenaj sistemlerinde sorunlara çözümler bulur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. 4
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sulama mühendisliği hakkında temel bilgiler Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Sulamanın tanımı, tarihçesi Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Toprak-bitki-su-atmosfer ilişkileri Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Toprak özellikleri, temel toprak parametreleri Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kullanılabilir su kavramı, tarla kapasitesi, solma noktası Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Bitki su gereksinimi ve belirlenmesi Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Evapotranspirasyon Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sulama sistemi kapasitesi Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Sulama sistemleri Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Damla sulama ve özellikleri Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Yağmurlama sulama ve özellikleri Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Yüzey sulama sistemleri Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Sulama programlaması, sulama zamanının belirlenmesinde kullanılan yöntemler Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 Drenajın tanımı, önemi ve toprak üzerine etkileri, tarım alanlarında drenaj sorunu ve çözüm önerileri, drenaj etütleri, Drenaj yöntemleri: açık drenaj ve kapalı drenaj, drenaj sistemlerinin planlanması ve projelendirilmesi. Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları1 yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları2 yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.09.2023 02:44