Genel Bilgi
Kod | TYP132 |
Ad | Tarım Tarihi ve Deontolojisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. DERYA ÖNDER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. DERYA ÖNDER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ekonomi ve Ticaret Tarihi kapsamında yer alan Tarım Tarihi geçmişteki tarımla ilgili olayları, kaynak malzemelerin eleştirel incelemesine dayanarak, kronolojik tutarlılık içinde irdeleyip, bunların neden ve sonuçları konusunda açıklamalarda bulunmayı amaç edinmiştir. Tarihin geleceği okumaya yardımcı olabilmesine çalışılmaktadır. Ziraat Mühendislerinin mesleklerini icra ederken doğru-yanlış ölçülerinin diğer bir ifadeyle genel olarak ne yapmaları veya ne yapmamaları gereğine yönelik ilkeler ve normlar üzerinde durularak, öğrenciler üzerinde meslekle ilgili etik sorunlar ve meslek sahiplerinin sorumlulukları konusunda duyarlılık geliştirilmeye çalışılarak etik davranmayı öğrenip, bu konuda yetkinliğe ulaşması için motive edilmesi hedeflenmektedir
Dersin İçeriği
Tarihsel süreç içerisinde tarımsal faaliyetler ,Ziraat mühendisliğinin tanımı, kapsamı, ilgili mevzuat ve mesleki örgütleri ,Etik kavramı, etiğin sınıflandırılması, etik kuramları ve tarım etiği
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
ANONİM, 2001. Ethical Issues in Food And Agriculture, FAO Ethics Series, Rome. ARSLAN, M., 2001. İş Ve Meslek Ahlakı, Nobel Yayın-Dağıtım, Ankara. AYDIN, İ.P., 2002. Yönetsel Mesleki Ve Örgütsel Etik, Pegem Yayıncılık, Ankara. DURAN, B., 1991. Türkiye Tarım Tarihi (1870-1914), Kırkambar Yayın no:1, Malatya. ERİŞ, A., 2002. Tarım Deontolojisi, U.Ü. Ziraat Fak. Ders Notları, No:88, Bursa. RİTTLER, K., 1962. Dünya Ziraat Tarihi (Çeviren:Kazım Köylü), A.Ü. Ziraat Fak. ZİMDAHL, R.L., 2000. “Teaching Agricultural Ethics”, Jorunal of Agricultural And Envlironmental Ethics, Kulwer Academic Publisher, Netherlands. YÜKSEL, C., 2005. Devlette Etikten Etik Devlete: Kanun Yönetiminde Etik, Cilt:1, TÜSİAD Etik Altyapı Dizisi No:1, İstanbul.
Notlar
ANONİM, 1982. Türk Ziraat Tarihine Bakış, 1. Köy ve Ziraat Kalkınma Kongresi Yayını, İstanbul. ÖZÇELİK,A., 2005. Tarım Tarihi ve Deontolojisi, A.Ü. Ziraat Fak. Eğitim, Araştırma Ve Güçlendirme Vakfı Yayınları No:8, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarımın uygarlık tarihi içindeki önemi ve rolünü değerlendirir, tarımın gelişme eğilimlerini algılayabilir. |
ÖÇ02 | Ziraat Mühendisliği ile ilgi yasal düzenlemelerden genel olarak haberdardır. |
ÖÇ03 | Mesleki örgütlerin ve özlük haklarının neler olduğunu bilir. |
ÖÇ04 | İş hayatında, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir ve öğrenme felsefesinin gereğini yerine getirme yeteneğini kazanır. |
ÖÇ05 | Ekip oluşturabilir ve ekip çalışmasına uyum sağlayabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarım Tarihinin tanımı ve kapsamı | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Tarım öncesi topluluklarda avcılık, toplayıcılık | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Tarım Devrimini doğuran koşullar | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Tarım Devrimi (Neolitik devrim) | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Mezopotamya, Mısır ve Anadolu da tarım | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sanayi devrimi ve tarıma etkileri | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Osmanlılar döneminde tarım ve toprak işleme rejimi | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ziraat Mühendisliğinin tanımı ve kapsamı | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Tarımda Bilimsel Araştırma Etiği | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
11 | Ziraat mühendislerinin mesleki örgütleri | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sürdürülebilir Tarım Ve Girdi Kullanımının Yaratacağı Etkiler | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Tarımsal Etik Kavramı ve Teorileri; Güncel tarımsal etik sorunları | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tarımsal Sulamanın Tarihçesi | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Tarımsal Yapılar Sulamanın Bölümünün Tarihçesi | Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |