Genel Bilgi
Kod | BB0069 |
Ad | Bazı Üzümsü Meyvelerin Islah ve Yetiştiricilik Prensipleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Mehmet Ali SARIDAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin üzümsü meyveler yetiştiriciliği hakkında etkinliklerinin arttırılması
Dersin İçeriği
Önemli bazı üzümsü meyvelerde (Çilek, Ahududu, Böğürtlen, Maviyemiş ve Aronya) ülkemizin durumu, mevcut çeşitler ve yetiştirme sistemleri, ekolojik istekleri ve bitki beslemeyle ilgili bilgileri paylaşılacaktır. Bununla birlikte ülkemiz koşullarına uygun çeşit ıslahı yanında türe özgü kalite parametreleri irdelenecektir. Son olarak ise çoğaltım yöntemleri ve güncel çoğaltım yöntemleri yanında, meyve ıslahına yönelik kullanılan moleküler yöntemleri tartışılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
yoktur
Kaynaklar
Geçmiş yıllarda yapılan çalışmalardan hazırlanmış ders notu kullanılacaktır
Notlar
Konuyla İlgili Güncel Makaleler kullanılacaktır
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ülkemizin üzümsü meyvelerdeki mevcut durumu ve potansiyeli hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Üzümsü meyvelerin yetiştirilmesi hakkında yeterli bilgiye sahip olur |
ÖÇ03 | Ülkemizde yetiştirilen çeşitler ve bu çeşitlere özgü iklim istekleri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ04 | Her bir türe özgü ıslah yöntemi hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Türlere özgü çoğaltım yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirebilir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturur | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirir, araştırma sürecini tasarlayabilir, sorumluluk alarak çözüm üretebilir ve elde edilen sonuçları değerlendirebilir ve savunur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanabilir ve kendini sürekli yeniler | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilir | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilir | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilir, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetler ve yorumlar | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir, açıklayabilir, başkalarına aktarır, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceler | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Üzümsü Meyvelerdeki Durumu ve Yeni Hedeflerimiz Ortaya Çıkarılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Bölgelere Özgü Çeşit ve Yetiştirme Sistemleri Hakkında Bilgi verilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Üzümsü Meyve Yetiştiriciliğinde Dikkat Edilmesi Gereken Ekolojik Faktörlerin Bildirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Üzümsü Meyve Yetiştiriciliğinde Dikkat Edilmesi Gereken Ekolojik Faktörlerin Bildirilmesi 2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Üzümsü Meyvelerde Mevcut Bitki Besleme Yöntemleri ile Yeni Teknolojiler Hakkında Tartışılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Üzümsü Meyvelerde Mevcut Bitki Besleme Yöntemleri ile Yeni Teknolojiler Hakkında Tartışılması 2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Üzümsü Meyve ıslahına yönelik moleküler yöntemlerin kullanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınava kadar işlenmiş konuları çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Ülkemiz koşullarında gereksinimlerin belirlenmesi ve bu gereksinimlere yönelik uygun ıslah yöntemlerinin belirlenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ülkemiz koşullarında gereksinimlerin belirlenmesi ve bu gereksinimlere yönelik uygun ıslah yöntemlerinin belirlenmesi 2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ülkemiz koşullarında gereksinimlerin belirlenmesi ve bu gereksinimlere yönelik uygun ıslah yöntemlerinin belirlenmesi 3 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Bu türlerde incelenmesi gereken meyve kalite parametrelerinin irdelenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bu türlerde incelenmesi gereken meyve kalite parametrelerinin irdelenmesi 2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bu türlere özgü çoğaltım yöntemlerinin tartışılması ve güncel çoğaltım yöntemlerinin hakkında bilgi paylaşmak | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Bu türlere özgü çoğaltım yöntemlerinin tartışılması ve güncel çoğaltım yöntemlerinin hakkında bilgi paylaşmak 2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
16 | Yıl sonu sınavı | Yıl sonuna kadar işlenmiş konuları çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yıl sonu sınavı | Yıl sonuna kadar işlenmiş konuları çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |