Genel Bilgi
Kod | BBP316 |
Ad | Özel Meyvecilik |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVGİ PAYDAŞ KARGI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SEVGİ PAYDAŞ KARGI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Mehmet Ali SARIDAŞ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Dünyada ve Türkiyede yetiştirilen meyve tür ve çeşitleri, üretim miktarları, yetişme alanları ile yumuşak çekirdekli, sert çekirdekli, sert kabuklu, üzümsü, tropik ve subtropik meyve yetiştiriciliği ile yetiştiricilik sorunlarını anlatmak, bu gruplarda önemli miktarda yetiştirilen meyve türlerinin yetiştiriciliğini öğretmek.
Dersin İçeriği
Dünyada ve Türkiye'de yetiştirilen meyve tür ve çeşitleri, üretim miktarları, yetişme alanları ile önemli meyve gruplarının yetiştiricilik sorunlarını, bunları çoğaltma, bahçe kurma, önemli hastalık ve zararlıları ile derim sonrası işlemler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hazırlanan ders notları
Notlar
Genel Meyvecilik (S. Özbek) Genel Meyvecilik (R. Gerçekçioğlu, Ş. Kurnaz, A. Soylu) Modern Fruit Science (N. Childers) New Crops (J. Janick, J. Simon) Özel meyvecilik (S. Özbek) Ilıman iklim meyve türleri (Cilt I-Sert Çekirdekli Meyveler) Ilıman iklim meyve türleri (Cilt II-Yumuşak Çekirdekli Meyveler) Ilıman iklim meyve türleri (Cilt III-Sert Kabuklu Meyveler) Strawberries (J.F.Hancock) Citrus Industry (H.J.Webber) Zeytin (M. TahaÖzkaya) İnternet Kaynakları (faostat, yerli yabancı araştırma makaleleri vs)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Meyvecilikle ilgili temel kavramları öğrenir |
ÖÇ02 | Türkiye'de yetiştiriciliği yapılan önemli meyve türlerinin yetiştirilme tekniklerini kavrar. |
ÖÇ03 | Önemli türlerle meyve bahçesi kurmayı öğrenir. |
ÖÇ04 | Meyve bahçelerinin bakım işlemlerini yapmayı ve sorunlarını çözmeyi kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanımı ve içeriği konusunda bilgiler ile Türkiye ve Dünyada Meyvecilik | Ders notundan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Meyve gruplarının genel sınıflaması üretim miktarları ve ticareti | Ders notundan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yumuşak çekirdekli meyveler ve önemli türleri (elma-armut-ayva yetiştiriciliği) | Ders notundan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sert çekirdekli meyveler ve önemli türleri (kayısı-şeftali-nektarin yetiştiriciliği) | Ders notundan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sert çekirdekli meyveler ve önemli türleri (erik-kiraz-vişne yetiştiriciliği) | Ders notundan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sert kabuklu meyveler ve önemli türleri (badem-antepfıstığı yetiştiriciliği) | Ders notundan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sert kabuklu meyveler ve önemli türleri (fındık-ceviz-kestane yetiştiriciliği) | Ders notundan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notundan ilgili konuya çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Üzümsü meyveler ve önemli türleri (çilek ve diğer üzümsü meyve yetiştiriciliği) | Ders notundan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Subtropik meyveler ve önemli türleri (portakal-mandarin yetiştiriciliği) | Ders notundan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Subtropik meyveler ve önemli türleri (limon-altıntop yetiştiriciliği) | Ders notundan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Subtropik meyveler ve önemli türleri (zeytin-nar yetiştiriciliği) | Ders notundan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Subtropik meyveler ve önemli türleri (incir- trabzon hurması yetiştiriciliği) | Ders notundan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Subtropik meyveler ve önemli türleri (muz-yenidünya yetiştiriciliği) | Ders notundan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Uygulama | Araziye gidilecektir | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |