Genel Bilgi
Kod | BKP423 |
Ad | Bitki Korumada Araştırma Deneme Metodları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CENGİZ KAZAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CENGİZ KAZAK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. SİBEL UYGUR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bitki Korumada denemelerin kurulması, laboratuvar ve tarla koşullarında denemelerden elde edilen verilerin değerlendirilmesi, alana yönelik özel denemelerin (ilaç etkinlik, ekonomik zarar eşiği, direnç vb.) gerçekleştirilmesi için gerekli bilgi birikimini sağlamak.
Dersin İçeriği
Bu ders Bitki Korumada denemelerin kurulması, elde edilen verilerin değerlendirilmesi, yine alana yönelik özel denemelerin (ilaç etkinlik, ekonomik zarar eşiği, direnç vb.) kurulması, bunlardan veri eldesi ve bu verilerin değerlendirilerek yorumlanması için gerekli bilgi ve kavramları içerir.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Karman. M. 1971. Bitki Koruma Araştırmalarında Genel Bilgiler - Denemelerin Kuruluşu ve Değerlendirme Esaslar. Tarım Bakanlığı Zirai Mücadele Zirai Karantina Yayınları No: 25 İzmir
Notlar
Bek. Y. ve Efe, E. 1983. Araştırma ve Deneme Metotları. ÇÜ Ziraat Fakültesi Yayınları, Adana, Ders ve Yardımcı Ders Kitapları,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Araştırma ve Deneme Metodları ile ilgili genel kavram ve tanımları kavrar |
ÖÇ02 | Bitki Korumada sıklıkla kullanılan deneme yöntemlerini kavrar. |
ÖÇ03 | Bitki Korumada denemelerin laboratuvar ve doğa koşullarında nasıl kurulacağını anlar. |
ÖÇ04 | Denemelerden elde ettiği verileri uygun yöntemler kullanarak nasıl değerlendireceğini kavrar. |
ÖÇ05 | Elde edilen verileri yorumlama ve rapor etme becerisi kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitki koruma etmenlerinin populasyon dinamiğini belirleme | Önerilen notlar ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Popülasyon belirlemede alınan sonucun entegre mücadelede yöntemleri için uygulamaya konulması | Önerilen notlar ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Fitopatolojide deneme şekilleri | Önerilen notlar ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Biyotest uygulama yöntemleri | Önerilen notlar ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Fitopatolojide survey yöntemleri | Önerilen notlar ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Zarar seviyelerinin saptanması ve Ekonomik Zarar Eşiği uygulamaları | Önerilen notlar ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Biyoetkinlik denemelerinin kurulması Ödev sunu -1 | Önerilen notlar ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Entomolojide denemelerin planlanması; Deneme çeşitleri, laboratuvar ve tarla denemeleri hakkında temel bilgiler | - Karman 1971; 32-42 s. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
10 | Denemelerin uygulanması ve denemeler ile ilgili önemli özellikler | - Karman 1971; 74-85 s | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Denemelerin değerlendirilmesi; Örnek alma, veri eldesi, yüzde değerlerin hesaplanması, Abbott, Henderson Tilton, Sun Shepard vb | - Karman 1971; 99-120 s. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
12 | Tek faktörlü denemelerde değerlendirme | - Karman 1971; 123-130 s | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
13 | İkiden fazla karakterin karşılaştırılması; Varyans analizi, transformasyonlar | - Karman 1971; 149-173 s | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
14 | İki karakter arasındaki ilişkiler: Korelasyon, regresyon | - Karman 1971; 130-145 s | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
15 | Ödev sunu -2 | - Ödev sunu -2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |