Genel Bilgi
Kod | BMM016 |
Ad | Rejeneratif Tıp ve Kök Hücre Uygulamaları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. DİLEK SÖNMEZER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı rejeneratif tıp yaklaşımlarında kök hücrelerin kullanım potansiyellerinden faydalanılarak doku ve organ düzeyinde yeni tedavi yöntemleri geliştirilebilmesi için gerekli temel bilgileri vermektir.
Dersin İçeriği
Moleküler Hücre Biyolojisine giriş, Kök Hücrelerin Temel Özellikleri ve Hücre Nişleri, Kök Hücre Kendini Yenileme Mekanizması, Kök Hücrelerde Hücre Döngüsü Düzenleyicileri, Hücre Füzyonu ve Farklılaşmış Durum, Kök Hücrelerin Fenotip Değştirme Mekanizması, İndüklenmiş Pluripotent Kök Hücreler, Rejeneratif Tıpta Kök Hücrelerin Rolü, Miyokard Enfarktüsü ve Kardiyomiyopati Tedavisinde Kök Hücreler, Kanser Tedavisinde Mezenkimal Kök Hücreler, Omurilik Yenilenmesinde Kök Hücreler, Optik Sinir Yenilenmesi İçin Kök Hücre Tedavisi, Kıkırdak Yenilenmesi İçin Kök Hücre Tedavisi, Etik Değerlendirme
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Essentials of Stem Cell Biology 3rd edition. John Gearhart, Brigid Hogan, Douglas Melton, Roger Pedersen, E. Donall Thomas, James Thomas, Sir Ian Wilmut.
Notlar
1. Stem Cells: Basics and Clinical Translation 1st Ed Robert Chunhua Zhao, Springer 2015
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kök Hücrelerin biyolojik yapısı ve özellikleri bakımından normal hücreler ile farkını kavrar. |
ÖÇ02 | Kök hücrelerin kendini yenileme ve farklılaşma mekanizmalarını öğrenir. |
ÖÇ03 | Rejeneratif tıp kavramı hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Kök hücrelerin rejeneratif tıp alnında uygulamalarını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere, matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin güncel ve ileri teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözüme ulaştırabilme. | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliği biliminin bir alt bilim dalı ile ilgili literatüre vakıf olma, güncel problemleri tanımlama ve modelleme. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme, deney tasarlama, yapma ve sonuçları yorumlayabilme | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için araştırılan çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını geliştirme | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve süreç tasarlayabilme. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktoru ile birlikte bilimsel çalışmalar yapma. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendi bulgularını sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş bilimsel ve sosyal sorunların farkında olma. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Moleküler Hücre Biyolojisine giriş | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
2 | Kök Hücrelerin Temel Özellikleri ve Hücre Nişleri | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma |
3 | Kök Hücre Kendini Yenileme Mekanizması | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
4 | Kök Hücrelerde Hücre Döngüsü Düzenleyicileri | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
5 | Hücre Füzyonu ve Farklılaşmış Durum | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
6 | Kök Hücrelerin Fenotip Değştirme Mekanizması | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Benzetim, Bireysel Çalışma |
7 | İndüklenmiş Pluripotent Kök Hücreler | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | İlgili konunun okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Rejeneratif Tıpta Kök Hücrelerin Rolü | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
10 | Miyokard Enfarktüsü ve Kardiyomiyopati Tedavisinde Kök Hücreler | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma |
11 | Kanser Tedavisinde Mezenkimal Kök Hücreler | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Tartışma |
12 | Omurilik Yenilenmesinde Kök Hücreler | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim |
13 | Optik Sinir Yenilenmesi İçin Kök Hücre Tedavisi | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Beyin Fırtınası |
14 | Kıkırdak Yenilenmesi İçin Kök Hücre Tedavisi | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Tartışma |
15 | Etik Değerlendirme | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili konunun okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili konunun okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,64 | ||
AKTS | 6 AKTS |