Genel Bilgi
Kod | SNFS211 |
Ad | İlkokul Programı |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL KARABAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğretmen adaylarının, eğitim program ile ilgili temel kavramları yorumlama ve ilkokul öğretim programlarının ögelerini (amaç, içerik, eğitim durumları ve ölçme değerlendirme ) değerlendirme becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Eğitim programı ile ilgili temel kavramlar, ilkokul öğretim programlarının tarihi, felsefi, psikolojik ve toplumsal temelleri ve ilkokul öğretim programlarının ögeleridir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Demirel, Ö. (2011). Eğitimde Program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya Doganay. A. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri Mevcut İlköğretim (1-4. sınıf) Öğretim Programları
Notlar
İlkokul programının incelemesini konu alan makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eğitim programı ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | İlkokul öğretim programlarının tarihi, felsefi, psikolojik ve toplumsal temellerini ayıt eder. |
ÖÇ03 | İlkokul öğretim programının ögelerini (amaç, içerik, öğrenme öğretme süreci, ölçme-değerlendirme) açıklar. |
ÖÇ04 | İlkokul öğretim programlarının ögelerini belirlendikleri ölçütler (tutarlık, işlevsellik gibi) doğrultusunda değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. | 1 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. | 4 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. | 3 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. | 4 |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. | 3 |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. | 2 |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması ve içeriğin sunulması | ders izlencesinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Program ile ilgili temel kavramlar | Demirel, Ö.(2011). birinci bölümün okunması (sf. 1-8) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İlkokul öğretim programlarının tarihi, felsefi, psikolojik ve sosyal temelleri | Demirel, Ö.(2011). ikinci bölümün okunması (sf. 9-45) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İlkokul programının ögelerinden amaçlar ve sınıflandırılması | Demirel, Ö.(2011). beşinci bölümün okunması (sf. 105- 135) (sf. 151-170) Doğanay, A. (2007) ikinci bölüm (sf.38-75) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | İlkokul programının ögelerinden içerik ve düzenlenmesi | Demirel, Ö.(2011). beşinci bölümün okunması (s.136-150) (sf. 171-182) Doğanay,A. (2007) üçüncü bölüm (sf.84-119) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | İlkokul programının ögelerinden öğrenme öğretme süreci | Doganay. A. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | İlkokul programının ögelerinden ölçme değerlendirme | Doganay. A. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
9 | İlkokul öğretim programlarında (Hayat Bilgisi, Fen Bilimleri, Sosyal Bilgiler ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı) amaç ve kazanımlar. | ilkokul Hayat Bilgisi, Fen Bilimleri, Sosyal Bilgiler ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programındaki tema, ünite, konu ve öğrenme alanlarına göz atılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
10 | İlkokul öğretim programlarında içerik. | ilkokul Türkçe, Matematik, İngilizce, Beden Eğitimi ve Oyun, Müzik, Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programındaki tema, öğrenme alanı, ünite ve konulara göz atılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
11 | İlkokul öğretim programlarında öğrenme-öğretme süreci | İlkokul Türkçe, İngilizce, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Fen Bilimleri ve Matematik Dersi Öğretim Programındaki öğrenme öğretme sürecinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
12 | İlkokul öğretim programlarında ölçme değerlendirme | İlkokul Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Beden Eğitimi ve Oyun, Müzik ve Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programındaki öğrenme öğretme sürecinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
13 | İlkokul öğretim programlarında ölçme ve değerlendirme. | İlkokul Türkçe, İngilizce, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Fen Bilimleri ve Matematik Dersi Öğretim Programındaki ölçme değerlendirme kısmının okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
14 | Programların uygulanmasını değerlendirme | gözlem | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
15 | Programların incelenmesi | görüşme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | tekrar etme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |