Genel Bilgi
Kod | FELZ408 |
Ad | Köy, Kent ve Göç Sosyolojisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CAHİT ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CAHİT ASLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Köy, kent ve göç sosyolojisine ilişkin temel kavramları öğrenmek
Dersin İçeriği
Demografi, köyün toplumsal yapısı, kent, kentleşme, kentlileşme, gecekondu; göç, toplumsal hareketlillik.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ayata, Sencer, Ayşe Güneş Ayata. 1996. Konut, Komşuluk ve Kent Kültürü, Ankara. Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Konut Araştırmaları Dizisi 10. Aydoğan, Ahmet. Ed. 2000. Şehir ve Cemiyet, İstanbul. İz Yayıncılık. Bal, Hüseyin. 1999. Kent Sosyolojisi, Ankara. Turhan Kitabevi. Balaman, Ali Rıza. 1982. Te Ve Köyü Genel Etnografyası, İzmir. E.Ü. Sosyal Bilimler Fakültesi Yayınları 5. Başol, Koray. 1984. Demografi, İzmir. Dokuz Ey. Ü. İİBF Yayın No 6. Boran, Behice. 1992. Toplumsal Yapı Araştırmaları 3 iki Köy Çeşidinin Mukayeseli Tetkiki, İstanbul. Sarmal Yayınevi. Childe, Gordon. 1993. Tarihte Neler Oldu, 5. Basım, Çev. M. Tuncay ve A. Şenel, İstanbul. Alan Yayıncılık. Çağlar, Yücel. 1986. Köy, Köylülük ve Türkiyede Köy Kalkınması Sorunu, Ankara. Türkiye Ziraatçılar Derneği Yayınları. Dietz, J. F. 1931. Köy, Çev. Ali Akdemir, Ankara. Harvey, David. 1997. Postmodernliğin Durumu, Çev. Sungur Savran, İstanbul. Metis Yayınları. İlin, M. E. Segal. 1975. İnsan Nasıl İnsan Oldu, Çev. A. Zekerya, İstanbul. Hür Yayınevi. Keleş, Ruşen. 1978. Türkiyede Şehirleşme, Konut ve Gecekondu, Ankara. Gerçek Yayınevi. Keleş, Ruşen. 1980. Kentbilimleri Sözlüğü, Ankara. Türk Dil Kurumu Yayınları 474. Keleş, Ruşen. 1993. Kentleşme Politikası, 2. Basım, Ankara. İmge Kitabevi. Keleş, Ruşen. 1997. İnsan, Çevre, Toplum, 2. Basım, Ankara. İmge Kitabevi. Kıray, Mübeccel Belik. 1972. Örgütlemeyen Kent. İzmirde İş Hayatının Yapısı ve Yerleşme Düzeni, Ankara. Sosyal Bilimler Derneği Yayınları A 1. Kışlalıoğlu, Mine ve Fikret Berkes. 1995. Çevre ve Ekoloji, 5. Basım, İstanbul. Remzi Kitabevi. Köymen, N. Kemal. 1934. Köycülük Rehberi, Ankara. Nirun, Nihat. 1991. Sosyal Dinamik Bünye Analizi, Ankara. Atatürk Kültür, Dil Tarih Yüksek Kurumu Yayınları 56. Ozankaya, Özer. 1994. Toplumbilimi, 8. Basım, İstanbul. Cem Yayınevi. Suher, Hande ve C. Giritlioğlu, G. Erkut. 1998. Türkiyede Kentleşme, İstanbul. Yeni Yüzyıl Kitaplığı, Türkiye Sorunları Dizisi 7. Şahsuvaroğlu, Lütfü. 2000. Tarımsal Gelişme Sürecinde Köy, Köycülük ve Tarım Kentleri, Ankara. Tarım ve Köy Dergisi 25 Şenel, Alaeddin. 1995. İlkel Toplumdan Uygar Topluma, 4. Basım, Ankara. Bilim ve Sanat. Türkdoğan, Orhan. 1977. Köy Sosyolojisinin Temel Sorunları, İstanbul. Dede Korkut Yayınları.
Notlar
Tütengil, Cavit Orhan. 1977. Kırsal Türkiyenin Yapısı ve Sorunları, Ankara. Gerçek Yayınevi. Ünsal, Şamil. 1984. Şehircilik, Sosyoloji Konferansları, İstanbul. İ.Ü. Yayınları 3239, sayfa 191, 216
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Köy, Kasaba ve Kent Sosyolojisine yönelik temel kavramları öğrenirler. |
ÖÇ02 | Köy, kasaba ve kentlerdeki toplumsal sorunları yakından tanıma fırsatı bulurlar. |
ÖÇ03 | Konu ile ilgili olarak Türkiyeyi yakından tanırlar ve yapılan çalışmaları gözlemleme fırsatı bulurlar. |
ÖÇ04 | Göçün temel sebeplerini kavrar. |
ÖÇ05 | Gecekondu olgusuna sosyolojik perspektiften bakar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma alanında karşılaşılan sorunları fark eder | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili konularda bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisini kullanır | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri meslektaşları ile etkileşim içerisinde takip eder | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyoloji ve Kırsal Yaşam | Hazırbulunuşluk. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kent Sosyolojisine Giriş | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kentlerin Kökeni ve Tarihi | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kent kuramları | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Avrupada Şehirleşme | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türkiyenin Kentleşme Serüven | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Türkiyenin Kentleşme Serüvenine devam.2 | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Göç Kavramı.I | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Göç Kavramına devam.2 | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sosyolojik bir çalışma alanı olarak kasaba kültürü | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Enformel çalışma, kentsel yoksulluk ve sosyal politika | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Türkiyede Kırsal Dönüşüm | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bölgesel Kakınma ve Yerel Yönetimler- Türkiye | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Türkiyede Tarım Politikaları | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel hazırlık.1 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel hazırlık.2 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 66 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,64 | ||
AKTS | 3 AKTS |