Information
Code | FELZ408 |
Name | Village, Urban and Migration Sociology |
Term | 2023-2024 Academic Year |
Semester | 8. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. CAHİT ASLAN |
Course Instructor |
Prof. Dr. CAHİT ASLAN
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
To learn the basic concepts of village, city and migration sociology
Course Content
Demography, social structure of the village, city, urbanization, urbanization, slum; immigration, social mobility.
Course Precondition
Not
Resources
Ayata, Sencer, Ayşe Güneş Ayata. 1996. Konut, Komşuluk ve Kent Kültürü, Ankara. Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Konut Araştırmaları Dizisi 10. Aydoğan, Ahmet. Ed. 2000. Şehir ve Cemiyet, İstanbul. İz Yayıncılık. Bal, Hüseyin. 1999. Kent Sosyolojisi, Ankara. Turhan Kitabevi. Balaman, Ali Rıza. 1982. Te Ve Köyü Genel Etnografyası, İzmir. E.Ü. Sosyal Bilimler Fakültesi Yayınları 5. Başol, Koray. 1984. Demografi, İzmir. Dokuz Ey. Ü. İİBF Yayın No 6. Boran, Behice. 1992. Toplumsal Yapı Araştırmaları 3 iki Köy Çeşidinin Mukayeseli Tetkiki, İstanbul. Sarmal Yayınevi. Childe, Gordon. 1993. Tarihte Neler Oldu, 5. Basım, Çev. M. Tuncay ve A. Şenel, İstanbul. Alan Yayıncılık. Çağlar, Yücel. 1986. Köy, Köylülük ve Türkiyede Köy Kalkınması Sorunu, Ankara. Türkiye Ziraatçılar Derneği Yayınları. Dietz, J. F. 1931. Köy, Çev. Ali Akdemir, Ankara. Harvey, David. 1997. Postmodernliğin Durumu, Çev. Sungur Savran, İstanbul. Metis Yayınları. İlin, M. E. Segal. 1975. İnsan Nasıl İnsan Oldu, Çev. A. Zekerya, İstanbul. Hür Yayınevi. Keleş, Ruşen. 1978. Türkiyede Şehirleşme, Konut ve Gecekondu, Ankara. Gerçek Yayınevi. Keleş, Ruşen. 1980. Kentbilimleri Sözlüğü, Ankara. Türk Dil Kurumu Yayınları 474. Keleş, Ruşen. 1993. Kentleşme Politikası, 2. Basım, Ankara. İmge Kitabevi. Keleş, Ruşen. 1997. İnsan, Çevre, Toplum, 2. Basım, Ankara. İmge Kitabevi. Kıray, Mübeccel Belik. 1972. Örgütlemeyen Kent. İzmirde İş Hayatının Yapısı ve Yerleşme Düzeni, Ankara. Sosyal Bilimler Derneği Yayınları A 1. Kışlalıoğlu, Mine ve Fikret Berkes. 1995. Çevre ve Ekoloji, 5. Basım, İstanbul. Remzi Kitabevi. Köymen, N. Kemal. 1934. Köycülük Rehberi, Ankara. Nirun, Nihat. 1991. Sosyal Dinamik Bünye Analizi, Ankara. Atatürk Kültür, Dil Tarih Yüksek Kurumu Yayınları 56. Ozankaya, Özer. 1994. Toplumbilimi, 8. Basım, İstanbul. Cem Yayınevi. Suher, Hande ve C. Giritlioğlu, G. Erkut. 1998. Türkiyede Kentleşme, İstanbul. Yeni Yüzyıl Kitaplığı, Türkiye Sorunları Dizisi 7. Şahsuvaroğlu, Lütfü. 2000. Tarımsal Gelişme Sürecinde Köy, Köycülük ve Tarım Kentleri, Ankara. Tarım ve Köy Dergisi 25 Şenel, Alaeddin. 1995. İlkel Toplumdan Uygar Topluma, 4. Basım, Ankara. Bilim ve Sanat. Türkdoğan, Orhan. 1977. Köy Sosyolojisinin Temel Sorunları, İstanbul. Dede Korkut Yayınları.
Notes
Tütengil, Cavit Orhan. 1977. Kırsal Türkiyenin Yapısı ve Sorunları, Ankara. Gerçek Yayınevi. Ünsal, Şamil. 1984. Şehircilik, Sosyoloji Konferansları, İstanbul. İ.Ü. Yayınları 3239, sayfa 191, 216
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Learn the basic concepts of Village, Town and Urban Sociology |
LO02 | They have the opportunity to get to know the social problems in villages, towns and cities |
LO03 | They get to know Turkey closely on the subject and find the opportunity to observe the work done |
LO04 | Understands the main reasons for migration. |
LO05 | He/she looks at the phenomenon of slums (Gecekondu) from a sociological perspective. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains theorical debates of three main areas (philosophy, sociology, psychology) in relation to today´s problems | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the problems differed from past to present these issues in terms of present-day | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Defines required concepts of the three main areas (philosophy, sociology, psychology) | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognizes problems encountered in the work area | 4 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Integrates theoretical knowledge with knowledge from relevant disciplines | 3 |
PLO06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makes research sources of the main problems in field of Philosophy, Psychology and Sociology | 4 |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems encountered in the educational environment and daily life from the perspective of philosophy, sociology and psychology | 4 |
PLO08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Puts solutıon recommendations forward systematically and consistently in writing and orally for encountered problems and knowledge in the field | 3 |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes responsibility individually and/or within a team | 3 |
PLO10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Deals with problems related to man,society and values independently | 5 |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Access related printed information and other sources of information in the field | |
PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Be open to continuous self-development and research | 4 |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Shows sensivity to issues of social, philosophical, and literary | |
PLO14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses knowledge of computer software and hardware in subjects related to philosophy, social sciences, educational sciences and educational technologies | 4 |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Follows the information and developments in the field in interaction with colleagues | 4 |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gets ability of critical thinking | 2 |
PLO17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses information related with his/her field in business and everyday life with the awareness of social responsibility | 1 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Sociology and Rural Life | Readiness. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Introduction to Urban Sociology | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Origin and History of Cities | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Urban theories | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Urbanization in Europe | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Turkey's Urbanization Adventure | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Continuing Turkey's Urbanization Adventure.2 | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Preperation to exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Concept of Immigration.I | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Continuing the Concept of Migration2 | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Town culture as a sociological field of study | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Informal work, urban poverty and social policy | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Rural Transformation in Turkey | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Regional Moving and Local Governments - Turkey | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Agricultural Policies in Turkey | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | General prepration.1 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | General prepration.2 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 3 | 3 |
Final Exam | 1 | 7 | 7 |
Total Workload (Hour) | 66 | ||
Total Workload / 25 (h) | 2,64 | ||
ECTS | 3 ECTS |