Genel Bilgi
Kod | BT0136 |
Ad | Hücre Sinyal İletim Mekanizmaları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HİKMET YETER ÇOĞUN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, hücre içi sinyal iletim mekanizmaları, hücre içi sinyalizasyonda görev alan farklı tipteki reseptörler ve sinyalizasyon yolaklarının (G proteinleri, efektör enzimler, iyon kanalları, hücre içi kalsiyum, fosfolipazlar ve eikozanoidler, protein kinazlar, protein fosforilasyonu vb.) fonksiyonel özellikleri, hedef hücre yanıtlarının düzenlenmesine aracılık eden mekanizmalar, hücre içi sinyal iletiminin fizyolojik işlevleri (apoptozis, hücre siklusu regülasyonu, gen transkripsiyonu vb.) ve klinik önemi (kanser, kardiyovasküler hastalıklar, öğrenme ve hafıza, immün cevaplılık vb.) konularında genel bir bakış açısı ve anlayış kazandırmak amaçlanmıştır. Bu konularda bilgi sahibi bireylerin yetiştirilmesi temel hedeflerdendir.
Dersin İçeriği
Hücre sinyal iletim mekanizmaları, Sinyal iletiminde görev alan moleküller, Hücre yüzey reseptörleri, Hücre yüzey reseptörleri ve hücre içi sinyal yolları, Sinyalizasyon yolaklarının fonksiyonel özellikleri, Sitoplazmik sinyal iletim yolakları, Hedef hücre yanıtlarının düzenlenmesine aracılık eden mekanizmalar, Hücre çoğalmasını kontrol eden sinyal yolakları, Sinyal iletiminin fizyolojik işlevleri • Yaşlanma ve telomeraz, Apoptoz veya programlı hücre ölümü, Proteolitik mekanizmalar, Sinyal iletimi ve klinik önemi, Kanser, Öğrenme ve hafıza
Dersin Ön Koşulu
Biyoloji Bölümü, Veteriner Fakültesi, Gıda Mühendisliği, Su Ürünleri mezunu olmak.
Kaynaklar
D.L. Nelson, M.M.Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Worth Publisher, 6th Edition, 2013. D. Batien et al. Signal Transduction, Elsevier Academic Press, 2005. J.W. Wang and R. Casero, Cell Signalling. Physiology, Pharmacology and Cancer Research. Humana Press, 2006. B.D. Gomperts et. al., Signal Transduction, 2nd Edition, Elsevier Academic Press, 2009.
Notlar
Ders Slaytları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler, bu ders ile ilk aşamada hücrede sinyal iletimini öğrenecek, sinyal tiplerini ve farklı sinyal moleküllerinin moleküler niteliklerini tanıyacaklardır. |
ÖÇ02 | Farklı sinyal yolaklarını detaylı bir şekilde ele alacak ve bu yolaklardaki sapmaların neden olduğu hastalıkları öğreneceklerdir. |
ÖÇ03 | Farklı sinyal yolakları ve farklı hastalıklar arasındaki ilişkileri öğrenerek dolayısı ile kendi araştırmalarını, bu dersten edindikleri bilgilere dayandırarak tasarlayabilecek ve araştırmalarında elde ettiği sonuçları yorumlayabilecektir. |
ÖÇ04 | Konuyla ilgili bilimsel araştırmaların incelenmesini ve makale sunumunu öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sinyal iletimine giriş | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Hücre sinyal iletim mekanizmaları | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sinyal iletiminde görev alan moleküller | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sinyal iletiminde görev alan moleküller ve moleküler ilişkileri | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Hücre yüzey reseptörlerine bağlanan hücre sinyal molekülleri | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Hücre yüzey reseptörleri ve hücre içi sinyal yolları | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Sinyalizasyon yolaklarının fonksiyonel özellikleri | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ders Slaytları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Hedef hücre yanıtlarının düzenlenmesine aracılık eden mekanizmalar | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Sinyal mekanizma kontrolü | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Sinyal iletiminin fizyolojik işlevleri | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sinyal iletimi ve Kanser | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Sinyal iletiminde klinik önemi (Kardiyovasküler hastalıklar) | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Sinyal iletimi ve hücre ilişkisi | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Sinyal iletimi ve öğrenme ve hafıza ilişkisi | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Slytları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Slaytları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 4 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 4 | 60 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,36 | ||
AKTS | 6 AKTS |