Genel Bilgi
Kod | BAG559 |
Ad | Sağlık Etnografisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUZAFFER SÜMBÜL |
Dersin Amacı / Hedefi
Antropolojinin kavram ve metotlarının sağlık çalışmalarına uyarlanması; etnografik yaklaşımın sağlık antropolojisi bağlamında incelenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste, Türkiye'den ve dünyadan etnografik çalışma örnekleriyle, etnografik yöntemin sağlık çalışmalarında nasıl yer aldığı ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
aranmaz
Kaynaklar
UYGUR, H. K. ETNOGRAFİ: OLAĞAN-İÇİ TECRÜBE. Uluslararası Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, 2(3), 225-233.
Notlar
Raymond Williams. Kültür, İmge Kitabevi Yayınları./Stuart Hall. Temsil & Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları, Pinhan Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Etnografi yöntemini öğrenir. |
ÖÇ02 | Saha kavramını öğrenir. |
ÖÇ03 | Alan araştırmasını planlayarak, etnografik teknikleri uygular. |
ÖÇ04 | Alana ait verileri antropolojik perspektiften yorumlar. |
ÖÇ05 | Alan araştırmasının envanter ve analizine yönelik bilgisayar uygulamalarını tanır |
ÖÇ06 | Alan araştırma verilerini raporlaştırmayı kavrar ve uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgileri kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini açıklar. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk, ergen ve yetişkinde bağımlılıkla ilişkili olabilecek psikopatolojileri tanımlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında yapılan bilimsel makaleleri inceler. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanında bilimsel araştırma yöntemlerini uygular | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirerek katkıda bulunur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanına yönelik uygulamalarda yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel çalışmaları ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, aynı alandaki veya farklı alanlardaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımlılık alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımlılıkla mücadelede koruyucu, önleyici çalışmaları yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanla ilgili kazanılan bilgiyi, becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, seminer, alan çalışmalarının planlanması ve kaynaklar. | Gündelik yaşam kavramı ve kültür kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Antropoloji, Etnografi | Antropoloji Etnografi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kültür ve Etnografi | Kültür Etnografi yöntemi ilişkin gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
4 | Etnografi | Etnografi yöntemi ve aşamalarına ilişkin gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Etnografi yöntemi | Etnografi yöntemi ve aşamalarına ilişkin gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Etnografik araştırma okumaları | Etnografik araştırma örneklerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
7 | Etnografik araştırma | Etnografik araştırma örneklerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Arasınav | Bireysel Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo, Performans Değerlendirmesi |
9 | Etnografik araştırma projelerinin planlanması | Etnografik araştırma proje taslaklarının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Alan araştırması | Sahada uygulama, alan çalışması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
11 | Alan araştırması raporu-etnografik yazım | Alan araştırması raporu-etnografik yazıma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Alan araştırması raporu-etnografik | Alan araştırması raporu-etnografik yazım | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Alan araştırması sunumları | Alan araştırması sunumları hazırlıkları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Alan araştırması sunumları 2 | Alan araştırması sunumları hazırlıkları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Alan araştırması sunumlarının değerlendirilmesi | Alan araştırması sunumlarının değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Genel değerlendirme | bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
17 | Final sınavı | rapor teslim edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,72 | ||
AKTS | 6 AKTS |