SD0560 TÜRKLERİN TARİH BOYUNCA KULLANDIĞI ALFABELER I

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 0. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SD0560
Ad TÜRKLERİN TARİH BOYUNCA KULLANDIĞI ALFABELER I
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Üniversite Dersi
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı tarih boyunca Türkçede alfabe, yazı ve yazım meselesi ile yazım özellikleri arasındaki benzerlik ve farklılığın nedenlerini kavramaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğini Tarih boyunca Türkçede alfabe, yazı ve yazım oluşturur.

Dersin Ön Koşulu

Kaynaklar

Tekin,Talat (1997) Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı, Simurg Yayınları, İstanbul. Ercilasun, Ahmet Bican (2018) Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Akçağ Yayınları, Ankara. Tekin, Şinasi (1993) Eski Türklerde Yazı, Kağıt, Kitap ve Kağıt Damgaları, Eren Yayıncılık, İstanbul. Agop Dilaçar, Türk Yazısının Geçirdiği Evreler, Türk dili, c. XXIX/257, Ankara, 1973 Şirin User, Hatice (2006) Başlangıçtan Günümüze Türk Yazı Sistemleri, Akçağ Yayınları, Ankara. Annemarie von Gabain, "Eski Türkçenin Yazı Dili", Çeviren: Sabit S. Paylı, TDAY Belleten 1959, Ankara 1988, s. 320. Caferoğlu, Ahmet (1984) Türk Dili Tarihi I- II, Enderun Kitabevi, İstanbul. Ercilasun, Ahmet Bican ( 2013) Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara. Porzig, Walter ( 1995) Dil Denen Mucize, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.

Notlar

Tekin,Talat (1997) Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı, Simurg Yayınları, İstanbul. Ercilasun, Ahmet Bican (2018) Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Akçağ Yayınları, Ankara. Tekin, Şinasi (1993) Eski Türklerde Yazı, Kağıt, Kitap ve Kağıt Damgaları, Eren Yayıncılık, İstanbul. Agop Dilaçar, Türk Yazısının Geçirdiği Evreler, Türk dili, c. XXIX/257, Ankara, 1973 Şirin User, Hatice (2006) Başlangıçtan Günümüze Türk Yazı Sistemleri, Akçağ Yayınları, Ankara. Annemarie von Gabain, "Eski Türkçenin Yazı Dili", Çeviren: Sabit S. Paylı, TDAY Belleten 1959, Ankara 1988, s. 320. Caferoğlu, Ahmet (1984) Türk Dili Tarihi I- II, Enderun Kitabevi, İstanbul. Ercilasun, Ahmet Bican ( 2013) Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara. Porzig, Walter ( 1995) Dil Denen Mucize, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ses,harf, yazı, alfabe, yazı sistemi, ligatür vb. terimleri tanımlar. Bunlar arasındaki ilişkileri bilir.
ÖÇ02 Türkleri tarih boyunca kullandıkları yazı sistemlerini ve bunların kaynaklarını ve benimsenme gerekçelerini bilir ve açıklar
ÖÇ03 Runik esaslı Köktürk (Orhun) alfabesini bilir, bununla yazılmış metinleri okur. Çevriyazı harfleriyle yazar.
ÖÇ04 Köktürk yazısını ve imla kaidelerii bilir.
ÖÇ05 Eski Uygur yazısını bilir ve Köktürk yazısıyla karşılaştırır.
ÖÇ06 Arap esaslı Osmanlı Türkçesi alfabesini bilir. Bu yazıyla yazılmış matbu metinleri okuyup çevriyazımını yapar. Herhangi bir metni bu alfabeyle yazabilir
ÖÇ07 Osmanlı Türkçesindekiyazma metinlerdekullanılan hat (yazı) türlerini bilir, okur ve bunları birbiriyle karşılaştırır.
ÖÇ08 Türkiye dışındaki Türk boylarının bir kısmının 20. yüzyılda bir dönem kullandıkları Kiril alfabelerini bilir. Bunlar arasındaki farklılıkları özetler.
ÖÇ09 Türkçenin yazısında ağırlıklı olarak kullanılan Lâtin yazı sistemlerinin geleceği hakkında tahminlerde bulunur. Farklılıkların giderilmesi hususunda çözümler geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Alfabenin doğuşu ve kaynağı Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
2 Alfabenin doğuşu ve kaynağı ıı Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Alfabe, yazı ve yazım ilişkisi Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Gösteri
4 Alfabe, yazı ve yazım ilişkisi II Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
5 Alfabe değişikliklerinin nedenleri Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
6 Göktürk alfabesinin özellikleri Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Göktürk alfabesi ile yazılan metinler üzerinde yazım özelliklerinin nedenleriyle incelenmesi Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
8 Ara Sınavlar sınava hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
9 Mani alfabesi ile yazılan metinler üzerinde yazım özelliklerinin nedenleriyle incelenmesi Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
10 Sogd alfabesinin özellikleri Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
11 Sogd alfabesiyle yazılan metinler üzerinde yazım özelliklerinin nedenleriyle incelenmesi Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Uygur alfabesinin özellikleri Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Uygur alfabesi ile yazılan metinler üzerinde yazım özelliklerinin nedenleriyle incelenmesi Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
14 Brahmi ve Tibet alfabelerinin özellikleri Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
15 Brahmi ve Tibet alfabeleri ile yazılan metinler üzerinde yazım özelliklerinin nedenleriyle incelenmesi Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 12 7 84
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.08.2023 03:42