Information
Code | SD0560 |
Name | ALPHABETS USED BY TURKS THROUGHOUT HISTORY I |
Term | 2023-2024 Academic Year |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Üniversite Dersi |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU |
Course Goal / Objective
The aim of this course is to comprehend the reasons for the similarities and differences between the alphabet, writing and spelling issues and spelling features in Turkish throughout history.
Course Content
The content of this course consists of the alphabet, writing and spelling in Turkish throughout history.
Course Precondition
Resources
Tekin,Talat (1997) Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı, Simurg Yayınları, İstanbul. Ercilasun, Ahmet Bican (2018) Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Akçağ Yayınları, Ankara. Tekin, Şinasi (1993) Eski Türklerde Yazı, Kağıt, Kitap ve Kağıt Damgaları, Eren Yayıncılık, İstanbul. Agop Dilaçar, Türk Yazısının Geçirdiği Evreler, Türk dili, c. XXIX/257, Ankara, 1973 Şirin User, Hatice (2006) Başlangıçtan Günümüze Türk Yazı Sistemleri, Akçağ Yayınları, Ankara. Annemarie von Gabain, "Eski Türkçenin Yazı Dili", Çeviren: Sabit S. Paylı, TDAY Belleten 1959, Ankara 1988, s. 320. Caferoğlu, Ahmet (1984) Türk Dili Tarihi I- II, Enderun Kitabevi, İstanbul. Ercilasun, Ahmet Bican ( 2013) Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara. Porzig, Walter ( 1995) Dil Denen Mucize, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Notes
Tekin,Talat (1997) Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı, Simurg Yayınları, İstanbul. Ercilasun, Ahmet Bican (2018) Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Akçağ Yayınları, Ankara. Tekin, Şinasi (1993) Eski Türklerde Yazı, Kağıt, Kitap ve Kağıt Damgaları, Eren Yayıncılık, İstanbul. Agop Dilaçar, Türk Yazısının Geçirdiği Evreler, Türk dili, c. XXIX/257, Ankara, 1973 Şirin User, Hatice (2006) Başlangıçtan Günümüze Türk Yazı Sistemleri, Akçağ Yayınları, Ankara. Annemarie von Gabain, "Eski Türkçenin Yazı Dili", Çeviren: Sabit S. Paylı, TDAY Belleten 1959, Ankara 1988, s. 320. Caferoğlu, Ahmet (1984) Türk Dili Tarihi I- II, Enderun Kitabevi, İstanbul. Ercilasun, Ahmet Bican ( 2013) Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara. Porzig, Walter ( 1995) Dil Denen Mucize, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Sound, letter, writing, alphabet, writing system, ligature etc. define terms. Knows the relationships between them. |
LO02 | Knows and explains the writing systems used by the Turks throughout history, their sources and the reasons for their adoption. |
LO03 | Knows the runic-based Köktürk (Orhun) alphabet, reads the texts written with it. Writes in transliteration letters. |
LO04 | Knows Köktürk writing and spelling rules. |
LO05 | Knows the old Uyghur script and compares it with the Köktürk script. |
LO06 | Knows the Arabic-based Ottoman Turkish alphabet. Reads and transliterates printed texts written in this script. Can write any text with this alphabet |
LO07 | Knows, reads and compares the types of calligraphy used in manuscripts in Ottoman Turkish |
LO08 | Knows the Cyrillic alphabets used by some of the Turkish tribes outside of Turkey in the 20th century. Summarizes the differences between them. |
LO09 | Makes predictions about the future of Latin writing systems, which are mainly used in Turkish writing. Develops solutions to eliminate differences. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Origin and origin of the alphabet | Reading articles, textbooks on the alphabet, writing and spelling | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Origin and origin of the alphabet II | Reading articles, textbooks on the alphabet, writing and spelling | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Alphabet, writing and spelling relationship | Reading articles, textbooks on the alphabet, writing and spelling | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Gösteri |
4 | Reasons for alphabet changes | Reading articles, textbooks on the alphabet, writing and spelling | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Reasons for alphabet changes II | Reading articles, textbooks on the alphabet, writing and spelling | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | Features of the Göktürk Alphabet | Reading articles, textbooks on the alphabet, writing and spelling | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Examining the spelling features on the texts written in the Göktürk alphabet with reasons. | Reading articles, textbooks on the alphabet, writing and spelling | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | exam preparation | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
9 | Examining the spelling features on the texts written in Manichaean alphabet for reasons. | Reading articles, textbooks on the alphabet, writing and spelling | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
10 | Features of the Sogd alphabet | Reading articles, textbooks on the alphabet, writing and spelling | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
11 | Examining the spelling features on the texts written in Sogd alphabet for reasons | Reading articles, textbooks on the alphabet, writing and spelling | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Features of the Uyghur alphabet | Reading articles, textbooks on the alphabet, writing and spelling | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Examining the spelling features on the texts written in the Uyghur alphabet for reasons. | Reading articles, textbooks on the alphabet, writing and spelling | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Features of the Brahmian and Tibetan alphabets | Reading articles, textbooks on the alphabet, writing and spelling | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
15 | Examining the spelling features on the texts written in Brahmi and Tibetan alphabets. | Reading articles, textbooks on the alphabet, writing and spelling | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
16 | Term Exams | exam preparation | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | exam preparation | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 12 | 7 | 84 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 0 | 0 | 0 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 1 | 1 |
Final Exam | 1 | 1 | 1 |
Total Workload (Hour) | 86 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,44 | ||
ECTS | 3 ECTS |