Genel Bilgi
Kod | TİB857 |
Ad | Siyer ve Erken Dönem İslam Tarihi Kaynakları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Siyer kaynakları hakkında bilgi vermek
Dersin İçeriği
Hz. Muhammed'in hayatı ve siyer kaynakları
Dersin Ön Koşulu
Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.
Kaynaklar
el-Belâzurî (ö. 279), Ensâbu’l-Eşraf ve Fütühu’l-Buldân İbn Hazm (ö.456), Cevâmi’u’s-Sire ve Cemheretü Ensâbi’l-Arab İbn Sa’d (ö. 230), Tabakâtü’l-Kübrâ Siretü İbn Hişam (ö.218) Siretü İbn İshak (ö.151) Taberî (ö. 310), Tarihu’t-Taberî Vakıdî (ö. 207), el-Megaziyü’n-Nebeviyye
Notlar
1. Hüseyin Algül, İslam Tarihi II, İstanbul 1991 2. Adem Apak, Anahatlarıyla İslam Tarihi I, İstanbul 2011 3. Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi, I-II, İstanbup 1990-1991 4. İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı Ankara 2004. 5. Asım Köksal, İslam Tarihi, İstanbul 1989 6. Casim Avcı, Muhammedül Emin, İstanbul 2008 7. Watt, Montgomery, Peygamber ve Devlet Adamı Hz. Muhammed, İstanbul 2001 8. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi “Muhammed” maddesi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarih metodolojisinin temel konularını bilir |
ÖÇ02 | Hz. Muhammed’in hayatını yazarken kullanılabilecek temel kaynak türlerini bilir |
ÖÇ03 | Hz. Muhammed’in hayatına dair bilimsel nitelikli araştırmaları tanır. |
ÖÇ04 | Hz. Muhammed’in peygamberliği döneminde meydana gelen olayları kronolojik olarak sıralar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarih ve Tarih ilminin önemi, Tarih ilminin Konusu I | Sunum (Hazırlı Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası |
2 | Tarih ve Tarih ilminin önemi, Tarih ilminin Konusu II | Sunum (Hazırlı Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | İslam tarihinin kaynakları | Sunum (Hazırlı Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Kur'an-ı Kerim'in ve Hadis'in İslam tarihinin kaynağı olması bakımından önemi | Sunum (Hazırlı Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Hz. Muhammed öncesi Araplar ve Arap Yarımadası | Sunum (Hazırlı Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Hz. Muhammed'in peygamberliğine kadar olan yaşamı ve İslam'ın Mekke dönemi | Sunum (Hazırlı Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım |
7 | Hz. Muhammed ve Medine Dönemi | Sunum (Hazırlı Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Hz. Muhammed'in kişiliği, ahlakı, getirdiği ahlaki sistem | Sunum (Hazırlı Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Aile reisi olarak Hz. Muhammed, Eşleri ve Çocukları | Sunum (Hazırlı Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Hz. Muhammed ve toplumsal alanda getirdiği yenilikler | Sunum (Hazırlı Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Hz. Muhammed ve adalet anlayışı | Sunum (Hazırlı Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Hz. Muhammed ve Devlet Adamlığı | Sunum (Hazırlı Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Hz. Muhammed ve çağrısının o günkü dünyadaki yansımaları I | Sunum (Hazırlı Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Hz. Muhammed ve çağrısının o günkü dünyadaki yansımaları II | Sunum (Hazırlı Süresi Dahil) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |