Genel Bilgi
Kod | ARY719 |
Ad | Seramik Gelenekleri Işığında MÖ II. Binde Anadolu ve Ege Dünyası |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Özlem GİRGİNER |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste MÖ II. Binde Anadolu’da, Akdeniz ve Ege dünyasındaki topluluklar tarafından kullanım görmüş seramik kültürlerinin tanıtılması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
MÖ II. Binde Anadolu’da, Akdeniz ve Ege Bölgelerinde gelişen kültürlerin geliştirdikleri seramikler tanıtılarak, bunların kültürler arası etkileşimdeki önemi ortaya konmaya çalışılacaktır. Bu bağlamda MÖ II. Bin başından sonuna kadar Orta Anadolu’yu etkileyen sırasıyla Asur Ticaret Kolonileri Çağı, Eski Hitit, Orta Hitit ve Hitit İmparatorluk Çağı seramikleri üzerinde durulacak, bu seramikler ışığında çevre kültür bölgeleriyle etkileşimin boyutu anlaşılacaktır. Yine bu dönemde gelişen Ege kültürleri ve Anadolu’da da örnekleri bilinen Kıbrıs seramikleri tanıtılarak bunların özellikle ticari ilişkilerdeki rolü ve bağlantıları bu dersin ana konusunu oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
A.T.Ökse, 2012, Önasya Arkeolojisinde Çanak Çömlek, Arkeoloji ve Sanat Yayınları. Furumark, A. 1972. Mycenaean Pottery I: Analysis and Classification, Stockholm. Müller-Karpe, A. 1988. Hethitische Töpferei Der Oberstadt von Hattuşa: Ein Beitrag zur Kenntnis spӓt-groβreichszeitlicher Keramik und Töpferbetriebe. Marburger Studien Zur Vor Und Frühgeschichte Band 10. Marburg/Lhan. Parzinger, H. - Sanz, R. (1992). Die Oberstadt von Hattuşa. Hethitische Keramik aus dem Zentralen Tempelviertel. Berlin.
Notlar
Kozal, E. (2003). “Analysis of the Distribution Patterns of Red Lustrous Wheel-made Ware, Mycenaean and Cypriot Pottery in Anatolia in the 15th-13th centuries B.C.”, Identifying Changes from Bronze to Iron Ages in Anatolia and its Neighbouring Regions, Symposium, İstanbul Kasım 2002, Eds. B. Fischer, H. Genz, E. Jean, K. Köroğlu, Istanbul: 65-77. Kozal, E. (2012). “A Discussion of the Origin and the Distribution Patterns of Red Lustrous Wheel-made Ware in Anatolia: Cultural Connections across the Taurus and Amanus Mountains”, La Cappadoce Méridionale de la préhistoire à la période byzantine. 3èmes Rencontres D’Archéologie de L’iféa. İstanbul, 8-9 Novembre, 2012, Eds. Dominique Beyer, Olivier Henry, Aksel Tibet, 53-64
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | MÖ II.binyılda Anadolu ve Ege dünyasının politik durumunu tanımlar. |
ÖÇ02 | MÖ II.binyılda Anadolu ve Ege dünyasının kronolojisini kavrar. |
ÖÇ03 | Orta Tunç çağında Anadolu seramik kültürlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Orta Tunç çağında Ege ve Akdeniz dünyasında ortaya çıkan sermik geleneklerini tartışır |
ÖÇ05 | Geç Tunç Çağı’nda Anadolu seramik kültürlerini değerlendirir. |
ÖÇ06 | Geç Tunç Çağında Akdeniz dünyasında görülen kültürleri açıklar. |
ÖÇ07 | Aynı dönemde bölgeler arası etkileşimi tartışır. |
ÖÇ08 | Anadolu’da ve Doğu Akdeniz’de görülen Miken ve Kıbrıs seramiklerini tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | MÖ II.binde Anadolu politik yapısı | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | MÖ II.Bin Ege ve Akdeniz dünyasının politik yapısı, | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Orta ve Geç Tunç Çağı Anadolu, Ege ve Akdeniz coğrafyası kültürleri kronolojisi | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Orta Tunç Çağı’nda Anadolu Seramik kültürleri (ATKÇ, Suriye-Kilikya geleneği, Habur seramikleri) | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Orta Tunç Çağı Ege ve Akdeniz dünyası seramik kültürleri | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Hitit seramiğinin ortaya çıkışı, gelişimi ve yayılımı | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Hitit seramikleri üzerinde görülen çömlekçi işaretleri | Kitap ve makale okuma, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | ölçme ve değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Orta Tunç Çağı Kıbrıs seramik kültürleri | Kitap ve makale okuma, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Geç Tunç Çağı seramik kültürleri | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Kırmızı Perdahlı Çark yapımı mallar ve köken sorunu | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Miken Seramiği | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Miken Seramiği’nin Doğu Akdeniz ve Anadolu’daki yayılımı | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Uluburun Batığı | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Seramik buluntuların ışığında MÖ II.bin de ticaret | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ölçme ve değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ölçme ve değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |