Genel Bilgi
Kod | HKU427 |
Ad | Deprem Hukuku Kliniği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi OLCAY KARACAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi OLCAY KARACAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Depremle ilgili hukuki sorunları insan hakları perspektifinden değerlendirmek Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun'un insan haklarını bakımından eksiklerini fark etmek. Depremle ilgili hukuk okur yazarlığının gelişimine katkı sağlamak.
Dersin İçeriği
Deprem hukuku kliniği dersinin içeriği hukuk okuryazarlığının ülkemizde zayıf olmasından hareketle oluşturulmuştur. Bilindiği gibi hukuk okuryazarlığı sadece haklara ilişkin bilgi sahibi olmayıp sınırlı olmayıp hukuku yorumlama ile ilgili de bir beceridir. Ayrıca hukuki bilgi verilecek kişiler sadece bilgi yüklenici nesneler değil, kendi koşullarını güçlenerek değiştirebilecek kapasitede insanlar oldukları için hukuk okuryazarlığı sıradan vatandaşların sorumluluk almaları ile de ilgilidir. Bu nedenle deprem hukuku klinik çalışmamızda sadece devletlerden gelen hak ihlalerine karşı vatandaşları korumaya dayalı insan hakları anlayışı yerine İoanna Kuçuradi’nin sıradan insanlara da sorumluluk yükleyen insan hakları görüşü tercih edilmiştir. Zira Kuçuradi’nin insan hakları anlayışı devleti mücadele edilmesi gereken bir kurum olarak değil; devleti insan haklarını korucak biçimde dönüştürülme potansiyeli olan bir insan kurumu olarak görmeye dayalı olduğu için deprem hukuku kliniği çalışması için elverişlidir. Bu doğrultuda depremle ilgili insan hakları problemleri Kuçuradi'nin insan hakları görüşüne dayanılarak ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun Deprem Hukuk rehber kitapçıkları Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun
Notlar
İoanna Kuçuradi; İnsan Hakları Kavram Çeşit ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hukukokuryazarlığının artmasının hak arayışlarını güçlendireceği |
ÖÇ02 | Depremle ilgili hukuki sorunları kavramayabilmek için insan hakları bilgisinin gerekliliği |
ÖÇ03 | Depremli ilgili mevzuatın insan hakları bakımından eksiklileri olduğu |
ÖÇ04 | Deprem doğal afet olsa da depremle ilgli adaletsizliklerin insanlar tarafından yapıldığı |
ÖÇ05 | Depremle ilgili hukuk okuryazarlığının hukukçular sorumluluk üstlendiği takdirde gelişebileceği |
ÖÇ06 | İnsan haklarının korunmasında yurttaş sorumluluğunu kvram |
ÖÇ07 | Depremle ilgili hukuk okur yazarlığa katkı sağlama |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kriz zamanlarında haklar | makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Haklar ve Güçlenme ve Dayanışma | makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Depremde ihtiyaçlar ve haklar arasındaki ilişki | makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Deprem ve hukukokuryazarlığı | makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Doğal afetlerin hukuki sonuçları ve insan hakları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hukuki aklı yürütme ve yasa yapmada etik ilkeler olarak insan hakları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Depremde kadınlar, kız çocukları, engelliler, yaşlılar gibi müşkül durumda olanların yaşadıkları hak yoksunlukları | film izleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | ödev | makaleokuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Deprem sonrası sürecin aktif bileşeni olma ve hukukçuların sorumluluları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
10 | İnsan haklarının korunmasında yurttaş sorumluluğu | film izleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Depremde ve idarenin sorumluluğu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
12 | 2769 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun’un incelenmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun’un insan hakları bakımından eksiklikleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
14 | ) 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun'un insan haklarının gereklerine uygun olarak yeniden yazma çalışmaları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Doğal afet kanun tsarısı taslağı hazırlama | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | öğrenci sunumları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Dönemin öğrencilerle birlikte değerlendirilmesi | çalışmaları gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |