Genel Bilgi
Kod | HKZ101 |
Ad | Anayasa Hukuku |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (34 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | ZEYNEP ÖZKAN GÜNEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
ZEYNEP ÖZKAN GÜNEŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Anayasa hukukun genel prensipleri , Anayasa ve anayasacılık kavramları, devlet kuramı devlet şekilleri, hükümet sistemleri,demokrasi kavramı ve kullanılış biçimleri, Anaysa yargısı,temel hak ve hürriyetler konularında öğrencilerin ayrıntılı bilgi edinmelerini sağlamak.
Dersin İçeriği
Anayasa kavramı, anayasa türleri, temel hak ve özgürlükler, hükümet sistemleri, anayasaların değiştirilmesi sorunu, anayasa yargısı. Derste özellikle siyasi partiler, seçim sistemleri, ifade ve örgütlenme özgürlüğü, din ve vicdan özgürlüğü, anayasa yargısı, yargı bağımsızlığı, adil yargılanma hakkı ve sosyal haklar gibi konular üzerinde durulmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
önkoşul yoktur
Kaynaklar
1. Erdoğan TEZİÇ, Anayasa Hukuku, Beta yayınevi 2. Ömer ANAYURT, Anayasa Hukuku, Genel Kısım Seçkin Yayınları 3. Kemal GÖZLER , Anayasa Hukukunun Genel Esasları: Ders Kitabı, Ekin Yayınları 4. Ergun ÖZBUDUN, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınları .
Notlar
Makaleler, Mahkeme Kararları (Anayasa Mahkemesi, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anayasa kavramını açıklamak. Maddi ve şekli anlamda anayasa kavramını tanımlamak Anayasa türlerini tanımlayabilmek |
ÖÇ02 | Tarihsel süreçte anayasacılık hareketlerini açıklamak |
ÖÇ03 | Anayasa yapım usullerini açıklamak |
ÖÇ04 | Devlet kavramını hukuki boyutuyla tanımlamak |
ÖÇ05 | Farklı hükümet sistemlerini tanımlamak ve karşılaştırmak |
ÖÇ06 | Devletin temel organlarını ve birbirleriyle ilişkilerini açıklayabilmek |
ÖÇ07 | 1982 Anayasasının öngördüğü temel hak ve özgürlükler sistemini betimleyebilmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Siyasal İktidarın tanımı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Siyasal iktidarın meşruluğu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Devlet işlemleri, Anayasacılık hareketleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Anayasa kavramı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Anayasa hukukunun kaynakları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Anayasa türleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Devlet biçimleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Siyasal Sistemler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Demokrasi kavramı ve demokrasi modelleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Siyasal Partiler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Seçim kavramı ve Seçim sistemleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Erkler ayrılığı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | devletin temel organları ve işlevi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Hükümet sistemleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Toplumsal düzen ve devlet kavramı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Ara Sınav | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Ara Sınav | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
18 | Osmanlı - Türkiye Cumhuriyeti Anayasal gelişmeleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
19 | 1961 Anayasası | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
20 | 1982 Anayasası | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
21 | 1982 Anayasasının Temel Özelikleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
22 | Devletin Temel Nitelikleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
23 | Yasama (Organ - işlev ve işlemleri) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
24 | Yürütme (Organ - işlev - işlemleri) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
25 | Yargı ( Organ - işlev - işlemleri ) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
26 | Türkiye'de Hükümet Sistemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
27 | Olağanüstü Yönetim Usulleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
28 | Türk Anayasa Yargısı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
29 | Anayasa Mahkemesinin yapısı ve görevleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
30 | Anayasaya uygunluk denetimi: Soyut Norm Denetimi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
31 | Anayasaya uygunluk denetimi: Somut Norm Denetimi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
32 | Bireysel Başvuru | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
33 | Yılsonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
34 | yılsonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 12 | 168 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 250 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 10,00 | ||
AKTS | 10 AKTS |