AB210 Spor Sosyolojisi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ PR.
Kod AB210
Ad Spor Sosyolojisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket TB Temel Bilim Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, sporun toplumsal yapılar ve süreçlerle olan ilişkisini incelemeyi amaçlar. Sporun sosyolojik temellerini, toplumsal cinsiyet, ırk, sınıf ve kültürel faktörlerle bağlantısını ele alarak öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeyi hedefler.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriği, sosyolojinin temel kavramları, sosyolojik bakış açısı, spor sosyolojisinin tanım anlam ve önemi, sporun tarihsel ve toplumsal gelişimi, spor kültürü, spor ve aile ilişkisi, sporun ekonomi ve medya ile ilişkisi, spor sponsorluğu ve markalaşma, taraftarlık ve spor, toplumsal cinsiyet ve spor konularını kapsamakatadır

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Talimciler, A. (2010). Sporun sosyolojisi, sosyolojinin sporu. Bağlam.

Notlar

Tezcan, M. (1983). Spor sosyolojisi hakkında. Eğitim ve Bilim, 8(44). Akbaş, A. (2024). Türkiye’de Spor Sosyolojisi: Fiziksel Kültürel Çalışmalar. Dede Korkut Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-20.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sporun sosyolojik temellerini ve tarihsel gelişimini açıklar.
ÖÇ02 Spor ve toplumsal yapı arasındaki etkileşimi analiz eder
ÖÇ03 Sporun toplumsal cinsiyet, ırk, sınıf ve kültür ile ilişkisini değerlendirir
ÖÇ04 Sporun küreselleşme, medya ve ekonomi ile bağlantılarını tartışır
ÖÇ05 Sporun ekonomi, pazarlama, sponsorluk ve medya ile ilişkisini analiz eder.
ÖÇ06 Ailenin spora katılım ve spor kültürü üzerindeki rolünü değerlendirir.
ÖÇ07 Sporun sosyal eşitsizlikler ve ayrımcılık üzerindeki etkilerini inceler.
ÖÇ08 Spor ve medya arasındaki ilişkiyi analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Antrenörlüğün temel kavram ve ilkelerini tanımlar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Antrenörlük alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri açıklar
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Antrenörlük alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı yöntemleri listeler.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Antrenörlük alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla planlar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilir ve ona göre planlar
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini yönetir. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Antrenörlük alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde mesleki bilgiye ulaşır, Antrenörlük mesleği ile ilgili planlama becerisini kullanarak program hazırlar ve etkinlikleri yönetir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bireysel gelişimin önemini bilir ve mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme tutum davranış geliştirir, buna uygun koşulları benimser.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Antrenörlük alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından diğer paydaşları ile etkili iletişim kurar .
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı spor faaliyetleri aracılığıyla kendilerini ifade etmelerine imkan sağlayacak antrenman ortamı yaratır ve etkinlikler düzenler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sporculara fırsatlar yaratarak, spor ortamında liderlik ve takım çalışması becerileri kazandırır ve sporun sosyal, kültürel ve ekonomik değerini anlamalarını sağlar, yenilikçi antrenman yöntemlerini dahil ederek etkinlikler düzenler ve uygular.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Antrenör olarak, görev yaptığı kurum ve kulübün, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz şartlarına uygun bireysel ve grup çalışmalarına yönelik çözüm için uğraş verir 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı İlk ders için ön hazırlık yoktur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Sosyoloji: Temel kavramlar Sosyolojiyi tanımlayan makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Spor ve Sosyoloji Spor sosyolojisi kavramlarını açıklayan makake araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Sporun Tarihsel ve Toplumsal Gelişimi Spor tarihi konulu kaynakları tarama, video ve belgesel izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kitle İletişim Araçları ve Spor Spor medyası konulu makale okuma ve literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Anlatım
6 Spor ve Ekonomi Spor ekonomisi konulu araştırmaları tarama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Spor, sponsorluk ve markalaşma Sponsorluk ve pazarlama konulu projeleri araştırmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Spor ve Aile Ailenin spor üzerindeki rolünü gözlemleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Popüler Kültür ve Spor Popüler kültür araşırmalarını tarama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Spor Endüstrisi ve Sporun Ticarileşmesi Spor sektörünü konu alan filmler hakkında bilgi toplama ve listeleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
12 Spor ve toplumsal cinsiyet Sporda toplumsal cinsiyet rollerini analiz edeceği ders ve antrenmanları gözlemleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Rol Oynama
13 Taraftarlık ve Spor Kültürü Spor taraftarlığı kültürüne dair çıkarım yapabilmek için bir spor karşılaşması izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sporun Sosyal Adalet ve Eşitlik ile İlişkisi Konu ile ilgili makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Spor ve Etik: Doping, Şike ve Fair Play Doping belgeselleri analiz etme ve doping araştırmalarını tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 25.02.2025 09:03