Genel Bilgi
Birim | SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ PR. | |
Kod | AB210 |
Ad | Spor Sosyolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | TB Temel Bilim Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, sporun toplumsal yapılar ve süreçlerle olan ilişkisini incelemeyi amaçlar. Sporun sosyolojik temellerini, toplumsal cinsiyet, ırk, sınıf ve kültürel faktörlerle bağlantısını ele alarak öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeyi hedefler.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği, sosyolojinin temel kavramları, sosyolojik bakış açısı, spor sosyolojisinin tanım anlam ve önemi, sporun tarihsel ve toplumsal gelişimi, spor kültürü, spor ve aile ilişkisi, sporun ekonomi ve medya ile ilişkisi, spor sponsorluğu ve markalaşma, taraftarlık ve spor, toplumsal cinsiyet ve spor konularını kapsamakatadır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Talimciler, A. (2010). Sporun sosyolojisi, sosyolojinin sporu. Bağlam.
Notlar
Tezcan, M. (1983). Spor sosyolojisi hakkında. Eğitim ve Bilim, 8(44). Akbaş, A. (2024). Türkiye’de Spor Sosyolojisi: Fiziksel Kültürel Çalışmalar. Dede Korkut Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-20.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sporun sosyolojik temellerini ve tarihsel gelişimini açıklar. |
ÖÇ02 | Spor ve toplumsal yapı arasındaki etkileşimi analiz eder |
ÖÇ03 | Sporun toplumsal cinsiyet, ırk, sınıf ve kültür ile ilişkisini değerlendirir |
ÖÇ04 | Sporun küreselleşme, medya ve ekonomi ile bağlantılarını tartışır |
ÖÇ05 | Sporun ekonomi, pazarlama, sponsorluk ve medya ile ilişkisini analiz eder. |
ÖÇ06 | Ailenin spora katılım ve spor kültürü üzerindeki rolünü değerlendirir. |
ÖÇ07 | Sporun sosyal eşitsizlikler ve ayrımcılık üzerindeki etkilerini inceler. |
ÖÇ08 | Spor ve medya arasındaki ilişkiyi analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlüğün temel kavram ve ilkelerini tanımlar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı yöntemleri listeler. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Antrenörlük alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla planlar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilir ve ona göre planlar | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini yönetir. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Antrenörlük alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde mesleki bilgiye ulaşır, Antrenörlük mesleği ile ilgili planlama becerisini kullanarak program hazırlar ve etkinlikleri yönetir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme tutum davranış geliştirir, buna uygun koşulları benimser. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Antrenörlük alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından diğer paydaşları ile etkili iletişim kurar . | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı spor faaliyetleri aracılığıyla kendilerini ifade etmelerine imkan sağlayacak antrenman ortamı yaratır ve etkinlikler düzenler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sporculara fırsatlar yaratarak, spor ortamında liderlik ve takım çalışması becerileri kazandırır ve sporun sosyal, kültürel ve ekonomik değerini anlamalarını sağlar, yenilikçi antrenman yöntemlerini dahil ederek etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Antrenör olarak, görev yaptığı kurum ve kulübün, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz şartlarına uygun bireysel ve grup çalışmalarına yönelik çözüm için uğraş verir | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | İlk ders için ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sosyoloji: Temel kavramlar | Sosyolojiyi tanımlayan makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Spor ve Sosyoloji | Spor sosyolojisi kavramlarını açıklayan makake araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Sporun Tarihsel ve Toplumsal Gelişimi | Spor tarihi konulu kaynakları tarama, video ve belgesel izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kitle İletişim Araçları ve Spor | Spor medyası konulu makale okuma ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Anlatım |
6 | Spor ve Ekonomi | Spor ekonomisi konulu araştırmaları tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Spor, sponsorluk ve markalaşma | Sponsorluk ve pazarlama konulu projeleri araştırmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Spor ve Aile | Ailenin spor üzerindeki rolünü gözlemleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Popüler Kültür ve Spor | Popüler kültür araşırmalarını tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Spor Endüstrisi ve Sporun Ticarileşmesi | Spor sektörünü konu alan filmler hakkında bilgi toplama ve listeleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
12 | Spor ve toplumsal cinsiyet | Sporda toplumsal cinsiyet rollerini analiz edeceği ders ve antrenmanları gözlemleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Rol Oynama |
13 | Taraftarlık ve Spor Kültürü | Spor taraftarlığı kültürüne dair çıkarım yapabilmek için bir spor karşılaşması izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sporun Sosyal Adalet ve Eşitlik ile İlişkisi | Konu ile ilgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Spor ve Etik: Doping, Şike ve Fair Play | Doping belgeselleri analiz etme ve doping araştırmalarını tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |